Føler mig for tyk!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære Cyberhus! Jeg har et problem jeg har døjet med i SÅ lang tid! Der er sikkert mange andre end mig der har det ligesådan... Jeg føler mig for tyk! eller, jeg vil i hvert fald gerne være slankere. Jeg er 14 år, vejer 55-56 kg, og tror jeg er 1,63 cm. Her det sidste stykke tid har jeg lige pludselig taget 2 kilo på, og det kan måske være fordi mine bryster er vokset? Jeg prøver virkelig at holde mig i form, og vi har lig haft et projekt i skolen hvor vi skulle løbe 3 km 3 gange om ugen, og lave en masse styrketræning. Jeg går til gymnastik to gange om ugen, og til dans en gang om ugen. Vi er stoppet med det der løb, og styrketræning, men jeg løber stadig 3 km 1-2 gange om ugen. Jeg skal konfirmeres til foråret, og jeg gad så godt være slankere til den tid. Mine lår har primært irriteret mig, får de er så store og tykke!! Hvad kan jeg gøre? Samtidigt er jeg også SÅ irriteret over mine arme! Jeg har lavet mange arbøjninger, så de er rigtig muskuløse, men jeg synes nærmest det er FOR muskuløse! Jeg er helt holdt op med at lave armbøjninger fordi jeg er så træt af det. Og så har jeg også sådan en delle lige over armhulen, så jeg som jeg er ALLERMEST træt af for tiden!! Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre forat få det væk, men jeg kan slet ikke lide at gå i en normal top mere! Alle siger hele tiden til mig, "du ikke tyk" og blablabla, der er ingen der gider lytte! Hvad skal jeg gøre? åber virkelig i kan hjælpe mig! Knus E!

Svar:
Kære E.
Tak for dit brev. Og tak for din ærlighed. Det problem du går og tumler med fylder meget for dig, kan jeg læse. Du skal vide, at du bestemt ikke er alene om det. Det skriver du, at du egentlig også selv ved - altså at der er mange piger i din alder, som synes de er forkerte på den ene eller anden måde. Du tænker om dig selv, at du er for tyk. Du skriver din vægt og højde - og du er langt fra for tyk.
Men en ting er jo hvad nogle tal siger. En anden ting er hvad man tænker om sig selv. Du skriver, at folk omkring dig siger, at du ikke er tyk. Selvom dine tanker fortæller noget andet, så er det vigtigt at du også lader venner og families syn på dig få plads i dine tanker. De ser dig udefra - og de dømmer dig ikke så hårdt som du selv gør.
Du træner ganske meget, kan jeg læse. Det er super, at du kan lide motion og træning. Det er virkelig sundt at røre sig. Både kroppen og tankerne/ humøret har godt af det.
Det er sådan med kroppen, at når man går fra at være barn til at blive voksen. Altså når man er i puberteten, sker der en masse med den. Den vokser nogen steder (kvindelige former) fordi man producerer mange flere kønshormoner. Det vil f.eks. sige bryster, lår, balder, hofter og arme kan blive lidt "rundere". Som kvinder har man mere fedt end mænd. Det er en normal og sund ting. Østrogen, som er det kvindelige kønshormon, gør at vi får det mere fedt på kroppen. Og i den periode kan man også have lidt "hvalpefedt". Altså man tager lidt på i vægt, som det tager et par år før kroppen har fået helt på plads hvor det skal være.
Dit brev tyder på, at din vægt er fin og helt normal i forhold til din højde. Du tænker meget på din krop og dit udseende, men det er fuldstændig normalt når man er teenager. Hvis du har lyst, kan du besøge chatten på cyberhus og skrive sammen med andre piger, som tænker meget over udseende og krop. Du kan også tale med sundhedsplejersken på skolen. Hun er vant til at tale med unge, som har tanker om at se forkert ud. Jeg vil også tro, at hvis du spørger din mor eller andre i din nære familie, vil de kunne huske hvordan man i en periode af ens liv kan komme til at tænke meget negativt og hårdt om sig selv og sit udseende.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du har en flot vægt, har mange sunde interesser og træner meget. Det lyder for mig helt rigtigt :-) Det er vigtigt nogen gange at lytte til ens venner - og når de er gode venner vil de være ærlige overfor dig. De mener, at du ikke er for tyk. Prøv om du kan tage det til dig og så huske, at dine tanker nogengange kan snyde dig lidt og være mere hårde og negative end sandheden.
Husk, vi er alle forskellige - og vi er allesammen noget helt særligt og gode nok :-)
Håber du kan bruge mit svar.
Mange venlige hilsner
Gry