Føler hjertet og lungerne blive klemt - især ved alkohol indtagelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej brevkasse. Jeg skrev ind sidst omkring motion, at jeg løber meget og spiller fodbold. Nu er jeg de sidste par gange til fodbold begyndt og få underligt ondt op i starten af halsen, på ventres side :( det kommer når jeg løber meget. Jeg kan ikke følge med, med vejrtrækningen, og føler at mit hjerte og lunger bliver mast. Det føles lidt som om at jeg trækker vejret igennem en lille slange :( og det gør at jeg føler nogen gange jeg skal besvime. Der var en episode for nogle uger siden, hvor det var tæt på at mine kammerater ville tage mig på skadestuen. Vi var til ringridning, og derfor stod den på fest og druk inden nattens videre fest på pladsen. Så vi sad og drak osv. Da vi kom ind i det store telt på pladsen og skulle til og høre musik, husker jeg at jeg siger til min veninde og min kærste, at jeg skal besvime. de tager mig ud i luften og der ude står jeg bare og hænger. Har nok drukket hvad der svare til 8-9 somersby 4,5 %. Men da vi kommer ud begynder jeg at sveje, og jeg føler at jeg står mellem to mure som bare langsomt skubbes ind mod mig, så min vejrtrækning blevet hurtigere og jeg måtte lukke øjnene for at fokusere på at få vejret. De var bekymrede og slæbte mig med hjem af. Men så skulle de lige gøre et stop for at holde mig ordentligt og jeg faldt til jorden. Var til stede inde i hovedet, men kunne bare ikke både skulle trække vejret og stå selv. De ville have haft mig på skadestuen, men det endte med jeg begyndte og trække vejret mere roligt og jeg kunne blive lagt i seng og havde min kærste vågende over mig natten igennem. Og næste morgen stod jeg frisk op - underligt nok. Men selvfølgelig kan det være alkohollen som har påvirket mig, men selv i ædrutilstand kan jeg få det sådan at jeg føler jeg er i et lille rum med meget lidt luft :( og at hjertet så begynder og banke hårdt i brystet på mig.....Men det er lidt den vejrtrækning der, som er svær at styre. især i mine fodboldkampe :( der får jeg det nogengange som om jeg mister kræfterne og bare vil falde om - men gør alt for at holde mig på benene. (+ sørger ALTID for at spise en times tid inden en kamp og drikke noget) så det er ikke madmangel...... Håber I kan hjælpe mig lidt hvad det kan være og hvad jeg skal gøre når jeg får de symptomer.....nogen gange tænker jeg at min veninde skulle have ringet 112 den aften jheg havde drukket, men må man egentlig gerne det, hvis sådan noget sker en anden gang? altså at en person har hurtig overflødig vejrtrækning, og kæmper for hvert kort åndedrag og føler sig ved at blive mast? For sådan var det jo med mig.

Svar:
Kære du,
Det er godt du skriver ind, for det lyder bestemt ikke rart, det du oplever.
Jeg synes det lyder som om du beskriver to forskellige ting. En situation, hvor du mærker brystsmerter i venstre side og smerter op i halsen og andre situationer hvor du har svært ved at få luft. De to slags symptomer kan godt hænge sammen, men jeg kan høre på din historie at du også har prøvet at få vejrtræknings problemerne uden at have ondt i brystet.
Først og fremmest, så vil jeg sige at jeg helt bestemt synes du skal søge læge. De symptomer du beskriver kan blandt andet stamme fra hjertet. Og så ung en pige som dig, skal ikke have problemer med hjertet, så det skal du helt klart have en læge til at kigge på.
Med hensyn til din vejrtrækning, så kan det skyldes flere ting. Man kan få en hurtig vejrtrækning af flere årsager. Det kan blandt andet også komme når man fejler noget med hjertet. Så indstiller kroppen automatisk lungerne til at arbejde mere, for at 'hjælpe' hjertet. Men man kan også få en hurtig vejrtrækning når man overanstrenger sig, f.eks. ved en fodbold kamp, eller hvis man er bange eller utryg.
Jeg synes der kan være flere forklaringer, men mest af alt skal du have udelukket at det handler om noget mere alvorligt, som hjertet. Din læge kan lave et hjertekardiogram, som kan give et billede af hvordan dit hjerte har det. Det er nemt og gør ikke ondt.
Derudover så skal du huske at tage den med ro, sørge for at der ikke er noget der går og gøre dig utryg eller nervøs. Så vidt jeg husker fra dit sidste spørgsmål så røg du ind imellem. Når du har de her tegn fra lungerne så synes jeg du skal overveje om du ikke skal lade være med at ryge. Det er ikke godt for din kondition og for dine lunger.
Hvis du en anden gang oplever brystsmerterne eller smerter fra brystet og op i halsen, så skal du kontakte din læge med det samme. Hvis du får en hurtige vejrtrækning så skal du sørge for at slappe af og koncentrere dig om at trække vejret langsomt. Det er vigtigt at du ikke går i panik. Så kan du opsøge skadestuen bagefter. Selvfølgelig, hvis du efter noget tid, stadig ikke har kontrol over din vejrtrækning så skal du ringe til vagtlægen eller 112.
Håber du får søgt læge snart.
Med venlige hilsner fra Line