Følelsen af foragt

brevkassespørgsmål

Følelsen af foragt

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej Brevkasse, har betydeligt brug for hjælp for kan ikke kende mig selv længere.

mit største ønske er at blive tynd, at komme ned på 35 kilo så jeg ikke længere behøves at føle at alt mit fedt blævrer når jeg går, selvvom jeg bruger det meste af min fritid på at løbe og undgå at spise, syntes jeg stadig jeg er fed, mine lår er ekstremt fede efter min mening og jeg tror snart ikke jeg kan mere

lige nu er jeg 175 cm høj of vejer 50 kg, efter min mening er jeg fed og det den forfærdelig følelse, jeg har ikke spist i flere dage og er begyndt at se lidt resultat da jeg har tbat mig 8 kg på de 3 dage inklusiv motion.

HVAD SKAL JEG GØRE FOR AT TABE MIG YDERLLIGERE!

KH CHRISTINE

Svar:

Kære Christine

Det er virkelig godt, at du skriver ind. For følelsen af at man ikke kan kende sig selv - den må ikke være rar.

Jeg vil starte med at sige til dig, at jeg bliver meget bekymret når jeg læser dit brev. Din vægt er alt for lav i forhold til din højde. Og det er ikke sundt. I din alder skal kroppen udvikle sig og danne bryster, hofter og menstruation. Det kan den ikke, hvis den ikke får noget næring at arbejde med. Det kan være din menstruation er stoppet - eller måske er den aldrig kommet igang. Det er blandt andet fordi man skal bruge fedtstoffer for at danne kvindelige kønshormoner.

Du skriver at du bruger meget af din tid på motion og på at undgå at spise. Det betyder, at din krop hele tiden er i alarmberedskab. At den sparer på det lidt energi den kan arbejde med og samtidig skal den kunne præstere at dyrke motion. Det kan være meget skadeligt for kroppen. Din lever, dine nyrer og hele dit system kan ikke holde til at sulte. Det kræver fedt, kulhydrater og protein at vokse, leve og fungere.

Derfor er det vigtigt at du får noget hjælp. I din alder skal du bruge din energi på venner, skole og på at finde ud af hvem du er. Du skal ikke bruge al din energi på træning og kost. Jeg synes du skal snakke med dine forældre eller en lærer på skolen om det. Om at du hele tiden tænker på at tabe dig og at du føler du ikke kan kende dig selv. I sidste ende vil du nok få brug for noget hjælp fra nogen som kun arbejder med piger, der er i samme situation som dig. Nogle som er specialister i at arbejde med lav vægt og alt det du mærker i din krop og dit hoved. Det er altsammen noget de voksne kan hjælpe dig med. Du er også velkommen til at gå ned til din læge og snakke med ham/hende om det.

Det vigtigste er ihvert fald at du får noget hjælp til at få styr på din krop og dine tanker. Du er også velkommen til at skrive til os her i chatten eller i brevkassen 'Når det gør ondt inderst inde'.

Pas på dig selv.

Mange hilsner fra Line

Line har svaret på dette spørgsmål