er jeg for tyk?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14år som synes jeg er overvægtig - eller sådan sys jeg at jeg ser ud. jeg er 164cm høj og jeg vejer 53 kg. Jeg har aldrig fået af vide at jeg er tyk på nogle måder - tvært imod, men jeg synes virkelig ikke selv at jeg er er tynd nok. Jeg prøver på at tabe mig men det er ikke nemt og det  gør mig lidt ked af det. Hvad skal jeg gøre for at tabe mig? er det nødvendigt? Hvordan kan jeg få bedre selvtillid omkring min vægt og egen krob?

Svar:
Hej med dig
Det lyder til at det her med din vægt og din krop fylder meget for dig lige nu. Jeg tror der er mange piger der kan genkende de følelser du beskriver, hvor man føler sig ked af det og mangler selvtillid, også selvom kroppen ser ud lige præcis som den skal. Særligt i teenageårene kan de her ting fylde meget, både fordi kroppen forandrer sig rigtig meget hele tiden og fordi man gerne se ud som de andre piger i klassen.
Med de tal du skriver til mig, så tænker jeg slet ikke at du er overvægtig eller vejer for meget. Der skal dog meget mere end tal til, for at vurdere om man er sund og rask og det kan din egen læge hjælpe dig med. Ud fra det du skriver, skal du ikke tabe dig eller gå på slankekur, men måske nærmere snakke med nogen om hvordan du går rundt og har det med din krop og dig selv. Du skriver også selv at du får at vide at du er tynd, men at du har en anden følelse indeni. Det får mig til at tænke på at det her måske handler om noget helt andet end din krop.
Første skridt mod at få det bedre med dig selv og din krop er at snakke med andre om dine tanker og jeg vil derfor foreslå dig at snakke med en voksen. Det kan fx være din lærer, en nabo du kan lide eller dine forældre. Du er også meget velkommen til at prøve vores chatrådgivning her på Cyberhus en dag. Her kan du snakke med anonyme voksne rådgivere omkring dine tanker om din krop og dig selv. Du kan finde chatten HER. Når man begynder at snakke omkring det der fylder rigtig meget indeni, kan man få støtte og hjælp til at få det anderledes og samtidig kan det være rart at få nogle af alle de tanker ud, der fylder meget indeni.
Jeg håber du finder modet til at tage næste skridt mod at få det bedre med dig selv.
Mange venlige hilsener Marianne