Er jeg stadig forstoppet?.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej cyberhus
jeg fik for nogle uger siden forstoppelse. Men nu er min mave ved at få det bedre igen. i starten tog jeg to afføringspiller,
hvor der gik 4-5 dage imellem (en om dagen ). Min mave er ved at få det bedre igen, jeg går på toilettet stort set hver morgen, og det har jeg gjordt
den sidste uge. For det meste går jeg også på toilettet om eftermiddagen, men jeg føler stadig at jeg skal presse lidt og nogen gange føles det som om
at jeg ikke rigtig kan mærke at jeg skal på toilettet, men når jeg så presser lidt så kommer det ud. og nogen gange er det bare en prut der kommer ud, men det føles som om
at jeg skal af med noget, men det er bare en prut.
jeg prutter også stadig og det har jeg gjordt siden det begyndte. Jeg synes dog ikke jeg prutter lige så meget som jeg har gjordt. Jeg sørger for
at drikke rigeligt med væske. Jeg ved bare ikke om jeg skal tage flere piller nu. I starten tog jeg kun en pille, og så gik der 4-5 dage og så tog jeg en til.
Det gjorde fordi min mor sagde jeg skulle gøre det, men jeg har også læst på nettet at man kan få kronisk forstoppelse af pillerne og blive afhængig.
men er det stadig nødvendigt at tage flere piller, nu hvor jeg går på toilettet hver dag eller? Jeg har jo heller ikke lyst til at tage flere piller. Men jeg er stadig i
tvivl om jeg er sluppet af med mit forstoppelse, eller om jeg stadig har det. Jeg har også haft lidt ondt i maven. Håber du kan hjælpe, da jeg går
og tænker meget over det.
hilsen Alberte

Svar:
Kære Alberte.
Tak for dit brev – det er rigtig godt at du er opmærksom på din krop og reagerer på ændringer. Jeg vil forsøge at svare på dit spørgsmål bedst muligt.
Jeg kan forstå, at du har været ramt af en af de hyppigste tilstande – nemlig forstoppelse. Forstoppelse rammer ca. 20 % af den danske befolkning og er derfor et meget almindeligt problem. Forstoppelse er defineret som hård, træg og sjælden afføring – nøjagtig som i dit tilfælde, hvor der var 3-4 dage imellem. Når det kommer til afføringshyppighed kan man ikke tale om ”normalt”, da det varierer meget fra person til person, men mange har afføring 1 gang om dagen, som du også beskriver. Umiddelbart vurderer jeg ikke, at du er forstoppet længere og jeg mener ikke, der er behov for fortsat anvendelse af afføringsmidler. Dog beskriver du, at du ofte skal presse meget i forbindelse med toiletbesøg(hvilket kunne tyde på lidt hård afføring) og ind imellem har mavesmerter, hvilket er symptomer som godt kunne tyde på lidt hård mave, men nok ikke egentlig forstoppelse. Jeg vil anbefale dig at fortsætte med at drikke rigeligt med vand (ca. 2 liter dagligt). Samtidig kan 30 minutters motion dagligt afhjælpe afføringsproblematikker ved at skabe bevægelse i tarmen. Desuden er det vigtigt med en sund og fiberrig kost i form af frugt, grøntsager og fuldkorn. Slutteligt anbefales gode toiletvaner dvs. at gå på toilettet, når trangen føles i endetarmen. For mange vil det betyde afføring efter morgenmaden, der stimulerer tarmens bevægelser. I de tilfælde hvor man er blevet forstoppet, som det forløb du beskriver, kan man være nødt til at anvende afføringsmidler i kortere tid, men det er helt rigtigt, som du skriver, at langvarig brug kan give kronisk forstoppelse og forstyrrelse af bevægelserne i tarmen.
Som skrevet vurderer jeg umiddelbart ikke at du behøver tage pillerne længere, når du har daglig afføring. Hvis du følger ovenstående råd håber jeg din mave bliver helt ”god” igen. Men hvis problemer med mavesmerter, hård afføring og luft i maven fortsætter vil jeg anbefale du går til din egen læge til en snak om problemstillingen.
Ha’ det rigtig godt.
Kærlig hilsen Linda