Er i tvivl
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej
jeg er en 17 årig pige og jeg er virkelig i tvivl med hvad der sker Med min krop. (Det skal lige siges at jeg er seksuel aktiv med min kæreste) jeg har været på ferie i et varmt land i et stykke tid og min menstruation kom 1-2 dage senere end forventet men den kom kun i 2 dage og var meget blid. (Det skal lige siges at på ferien badede jeg på stranden på første mens dag) hvilket jeg tænker måske kan være skyld i den blide og korte menstruation eller måske det nye klima. Siden da har jeg haft meget slemme mave smerter og er lidt bange for at jeg evt kan være gravid. jeg er ikke på p-piller men vi bruger kondom hver evig eneste gang og dobbelttjekker både kondomet før og efter sammenleje for evt huller eller brud. Jeg har læst på nettet at man sagtens kan have menstruation selvom man er gravid så mit spørgsmål til dig (jer) lyder: er det normalt at min mens var så blid og kan jeg være gravid?

Svar:
Hej med dig,
Det lyder dejligt med ferie, og dejligt at du har et godt og aktivt seksualliv sammen med din kæreste. Du er stadig ung, så en svingende mentruation er ikke sjændent. Hvis det sker engang imellem er det helt normalt, men har man menstruation som er fuldstændig forskellig fra gang til gang og med forskellig styrke og interval, så kan det kræve at man kontakte læge. Det kan altid være en god ide at holde en "menstruations-dagbog", hvor du holder øje med hvornår det bløder, hvor meget det bløder og om der er smerter.
Da du er ung og i fødedygtige alder, og samtidig er seksuelt aktiv, så skal man altid mistænke om man kan være gravid, indtil det modsatte er bevist. Pletblødning kan forekomme under graviditet. Det er let og hurtigt at undersøge om man er gravid, du kan enten selv gøre det, eller få din egen læge til at gøre det. Hvis du er gravid er der en masse hjælp og rådgivning at hente hos din egen læge. Og HVIS du er gravid, så er det ikke noget du skal gå med alene, og du må ikke gå for længe med det.
Jeg synes under alle omstændigheder at det vil være en god ide at tale med din familie, en veninde eller din læge (som har tavshedspligt).
Mvh
David