Er det normalt?

brevkassespørgsmål

Er det normalt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Hej.

1. Mine negle er nogle gange sådan en blålig/ lilla agtig farve.. Er det normalt.. skal de ikke være helt lyserøde som er normalt

2. Jeg har nogle gange problemer med vejrtrækningen kan ligge i min seng og lige pludselig kan det føles som om jeg har en stor klump i halsen og at luften ikke kan komme ordenligt ind og at jeg nærmest skal kæmpe for at få luft... det er super ubehageligt og bliver virkelig bange! Da jeg slet ikke ved hvad jeg skal gøre i sådan en situation.. håber i kan hjælpe.

3. Jeg tror jeg har hjerte problemer eller noget. Mit hjerte slår rimelig hurtigt hver dag.. også når jeg ligger ned og slapper af.. men det bliver helt ekstremt når jeg bare går nogle meter eller samler noget op fra gulvet. Altså bare den mindste bevægelse kan få mit hjerte til at banke hurtigt..? Har fået det undersøgt og lægen siger at det ser fint ud mit hjerte.. men er stadig bange da det ikke er normalt at det slår så hurigt hver dag...

Svar:

hej med dig

1) Blålilla negle kan skyldes: Du går i sko der trykker på neglene eller du har neglesvamp ( men så blive de mere gule og det er til stede hele tiden ).  Hvis du har kolde tæer og hænder, så bliver ens negle blå/lilla grundet kulden trækker blodårene sammen i fingerspidser/tæer og de sammentrækkede blodårer genskinder så igennem neglene. Hvis du går med neglelak, så kan neglelakken ændre på neglenes farve, når du så tager neglelakken af. Det hele er ufarligt, men selvfølgelig irriterende.

2) Det med din vejtrækning når du ligger stille og roligt - det kunne lyde som om, at du måske får lidt et angstanfald? Hvis man tænekr meget over sin vejrtræning og samtidig bliver bange, så får man det bare værre og værre og slet ikke føle man ikke kan få vejret. Det er klassisk, at man så får følelsen af, at noget trykker på brystkassen eller man får følelsen af, at der er en klump og/ eller at man ikke kan trække vejret helt dybt ned i lungerne. Du skriver ikke, om du har astma eler nogen former for allergi. Hvis det var det, så ville du have besvær med vejrtrækningen på andre tidspunkter også, så det lyder ikke som det.

3) Ens hjerte slår regelmæssigt, men kan så slå hurtigere nogengange. Det skal det gøre,  fx når man dyrker mortion.  Det kan dog også begynde at slå hurigere når man er nervøs/spændt/bange/glad. For at kunne besvare dit spørgsmål, om der er noget galt med dit hjerte, så skal jeg havde meget mere information end, at det slår hurtigere. Så, det lyder som en god ide, at du har været ved din læge. Din læge har sikkert undersøgt dig med blodtryk og lyttet på dig, så tænker du er undersøgt fint. Hvis du har ondt i brystkassen, så må du gå til din læge igen. Ellers lyder det ganske fredeligt.

Håber du kunne bruge mine svar.

Kærlig hilsen

Lærke

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål