Er det arveligt?

brevkassespørgsmål

Er det arveligt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 8 år 5 måneder siden

Hej

Jeg har lige været indlagt på en lukket afdeling i en uge og har fået a vide at jeg højst sandsynligt lider af skizofreni i en mild grad.

Jeg har aldrig før tænkt på at jeg skulle have børn men nu har jeg mødt en mega sød fyr for noget tid siden og han og jeg har snakket om lysten til børn og sådanne ting. Jeg har også knyttet et stærkt bånd til min fætter som kun er nogle få måneder. Jeg har efter både samtale med den søde fyr og knyttet bånd med min fætter tænkt på at jeg nok gerne selv vil have børn alligevel. Jeg kunne i hvert fald overveje det med ham den søde da han er en af de få hvor min psykiske lidelse ikke kan tage overhånd når jeg er med ham han kan få mig til at slappe af igen. Men mit spørgsmål er om min skizofreni kan gå i arv til mulige børn. Eller om der er større risiko for at de kan få andre psykiske problemer. Da største delen a min familie lider a psykiske problemer og han har også lidt...? Er det så det vær hvis de skal lide med hvad jeg har lidt med i længe.

Hilsen den forvirret 18årige

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan forstå at du lige har fået konstateret en mild grad af skizofreni og ønsker at vide om du kan give det videre til eventuelle børn.

Så vidt man ved skyldes skizofreni en kombination af arv og miljø, hvilket vil sige at man udover at have en arvelig sårbarhed skal have været udsat for nogle belastninger. Man er ikke helt sikker på hvad de belastninger er, men formentlig kan der være tale om både infektioner, stofmisbrug eller psykiske belastninger som omsorgssvigt eller lignende.

Det vil altså sige, at hvis du får børn, vil de sandsynligvis arve en vis sårbarhed og have en øget risiko for at udvikle skizofreni, men det er langt fra sikkert at de får sygdommen. Præcis hvor stor risiko dine børn vil have kan jeg ikke sige, men jeg går ud fra at du skal se en psykiater igen på et tidspunkt som du måske kan få til at give en vurdering af det også.

Jeg håber at du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål