epilepsi
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej jeg er en pige på 16, jeg har for nylig fået konstateret en for få epilepsi, men det er ikke den normale, det er sådan nogle små udfald på 5-7 sek. det er bare hvor jeg sådan glemmer hvad jeg skal sige, men nu får jeg medicin for det. Det er vildt mærkeligt at jeg bare har fået sygdommen sådan uden vidre hvordan kan det være? 1) Mine læger siger at jeg kan vokse fra det, hvor stor sandsynlighed er der for at det sker. 2) kan jeg ikke få kørekort når jeg er 18, selvom jeg godt kan cykle og at jeg og mine opgivelser aldrig lægger mærke til noget? 3) jeg er lige blevet sat ned i medicin, og jeg er pludselig begyndt at lesbe, det er flovt og jeg er såå træt af det. er det normalt? 4) jeg har tit svært ved at tale om det, da jeg næsten lige har fået det, og jeg føler mig SYG og mærkelig, når folk prøve at behandle mig anderledes fx med lektier. 5) Lægerne vil have mig til at føle efter hvordan det går. men jeg har meget svært ved at sætte ord på det, og jeg kan ikke beskrive det. og hvad er der overhovedet at beskrive når jeg ikke rigtig lægger mærke til det. det kommer kun når jeg skal tale konsentret med nogle. tak på forhånd.

Svar:
Hej med dig!
Tak for dine spørgsmål om epilepsi. Epilepsi kan se ud på mange forskellige måder. De fleste kender til den form, hvor man under et anfald ligger på gulvet og har kramper i arme og ben, men der findes mange flere former. Ud fra din beskrivelse lyder det som om, du har den type af epilepsi, der kaldes for abscenser, hvor man netop får sådan nogle udfald, der varer under 10 sekunder. Det er også en helt almindelig form for epilepsi. Hos nogen er det arveligt, og hos andre opstår det uden at man kender årsagen.
Lad os tage dine spørgsmål et af gangen:
1) Der er en god sandsynlighed for, at du holder op med at få dine udfald. De fleste slipper for udfaldene, når de får medicin, og man kan også vokse helt fra det. Lige præcis hvor stor sandsynligheden er for dig, kan jeg desværre ikke sige noget om.
2) Hvis du bliver fri for dine udfald, enten ved hjælp af medicin eller ved at det går over af sig selv, må du gerne køre bil når du får kørekort.
3) Der kan godt være forskellige bivirkninger til epilepsimedicin. Jeg kan ikke umiddelbart se, at læspen er en del af dem. Men jeg synes, du skal fortælle de til lægerne næste gang du skal se dem. De skal jo netop finde den dosis medicin, der passer dig, så du får færrest mulige bivirkninger, men så du stadig slipper for udfaldene.
4) Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at tale om. Specielt når det er så nyt for dig, og du skal lige finde ud af, hvordan du har det med det. Men husk på at du er ikke anderledes nu, end du var før du fik konstateret epilepsi. Du har epilepsi, men du er bestemt ikke mærkelig. Og hvis der er nogen, der prøver at behandle dig anderledes, kan du jo fortælle dem, at det altså ikke er nødvendigt. Jeg tror det bliver lidt lettere for dig, når du selv er blevet mere fortrolig med at du har epilepsi.
Men jeg synes også det er vigtigt, at du får snakket med en voksen, når du synes det er svært. Fordi det kan ofte hjælpe. Først og fremmest synes jeg du skal tage fat i dine forældre og fortælle dem, at du synes det er lidt svært at vænne sig til alt det her og at du måske går og tænker på forskellige ting. Når du snakker med en anden om de her ting, så bliver det ofte lidt mere overskueligt. Jeg vil også foreslå dig vores chat her i Cyberhus. Her kan du chatte anonymt med en voksen som også gerne vil lytte og måske kunne det være rart for dig.
5) Lægerne vil gerne have dig til at føle efter, hvordan det går, blandt andet fordi de gerne vil finde den rigtige dosis medicin til dig. Det kan selvfølgelig være rigtig svært, når du ikke altid selv lægger mærke til at du får udfald. Men når du, eller dem du snakker med, lægger mærke til det, kan du evt. skrive det ned i en kalender. Så behøver du ikke gå og huske på det. Og så synes jeg egentlig, at du har beskrevet ganske godt her, hvordan du har det. Det er bare det, du skal fortælle lægerne også.
Jeg håber, du kan bruge mine svar!
Kærlig hilsen Christine