ekstem dårlig vane
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej med jer(: jeg har et "lille" problem. og det er at jeg knækker fingre og andre led meget meget tit, det er blevet en vane og jeg har gjort det i ekstremt mange år(: har oss prøvet at komme af med den vane, ved at prøve at få en anden, hvilket ikk har hjulpet. men jeg ville egentlig gern vide om det skader at knække fingre osv. for har hørt at man får gigt, men har så oss hørt og læst (på nettet) at det slet ikk skader overhovedet. min mor har oss knækket fingre da hun var yngre og hendes hænder har det fint. jeg er bare meget i tvivl om det skader eller hva det gør og kender i en måde at komme af med min vane? det er rigtig træls nogle gange... tak på forhånd(; hilsen den hurtige vanedannende :D

Svar:
Kære hurtige vanedannende.
Uha, vaner er jo svære at bryde. Specielt når jeg så også kan fortælle dig, at det er fuldstændig ufarligt at knække fingre ( og andre led for den sags skyld). Det der med gigt er en vandre-historie, men fordi den er så udbredt, han man lavet mange undersøgelser for at be- eller afkræfte  det. Og det er så altså blevet afkræftet af rigtig mange forskere.
nå, men hvordan kommer du så af med det. den er slags sværere.
Jeg synes det er nemmere at stoppe med en vane, hvis jeg får hjælp til det. Så prøv at lave en aftale med en af de personer som duser tit og gerne hver dag, for eksempel en god veninde, eller din far og mor. Lav en aftale om at de skal sige det til dig hver gang du gør det, så du begynder at tænke over det. Langsom vil du måske begynde at lave om på det og så tror jeg du vil opleve at du stille og roligt vænner dig af med det.
Og så gør det jo heller ikke noget hvis der ligger en lille præmie forude..:)
kh Susanne