Eksem i knæhaserne

brevkassespørgsmål

Eksem i knæhaserne

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 12 år 3 dage siden

Hej Cyberhus, Jeg har siden jeg var ret lille haft børneeksem (jeg er faktisk ikke helt sikker på diagnosen). Jeg har også noget allergi. Jeg føler aldrig, at det er blevet taget seriøst. Lægerne har haft mange teorier om, hvad jeg var allergisk overfor og jeg har altså haft eksemet længe! Først da jeg var 15 fik vi endelig slået i bordet og fundet frem til hvad jeg var allergisk overfor. De ting holder jeg mig selvfølgelig fra nu. Men jeg har stadig eksem i knæhaserne. Nogle gange er det værre end andre, men det er altid lidt rødt. I øjeblikket er huden meget rød, tør og med lidt knopper. Jeg kan simpelthen ikke lade være med at klø og det bliver nærmest bare værre, når jeg putter creme på. Jeg har på fornemmelsen at det især kommer i udbrud pga. friktion fra tøj eller når jeg sveder i knæhaserne. Jeg har fået creme med binyrebarkhormon udskrevet rigtig mange gange, og det hjælper også - men eksemet kommer igen og jeg har ikke lyst til - og tror heller ikke at det er smart - at smøre løs. Hvad skal jeg gøre? Jeg føler ikke at jeg bliver taget seriøst ved lægen, "jeg vokser jo fra det". Men jeg er altså 18 år nu og vil gerne have bare ben til sommer uden at folk kommenterer på mine røde knæhaser.

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål. Lad mig starte med at sige, at jeg synes, at det er rigtig ærgerligt, at du ikke føler, at de læger du har været i kontakt med, har taget dig alvorligt. Og det skal da helst ikke fortsætte på den måde. Jeg er helt sikker på, at den læge, du ser nu heller ikke er interesseret i, at du føler på den måde, som du gør. Jeg synes, at du skal fortælle din læge, om hvordan du har det. Prøv at fortælle hende/ham om det på en god måde.

Nu til dit spørgmål. Når det drejer sig om eksem, er det desværre sådan at nogle af dem, der har haft børneeksem (som børn selvfølgelig) udvikler eksemtilstand som voksne. Som du selv er inde på, er det altså ikke alle der vokser fra det. Den eksemform, man får som voksen er ofte kontakteksem. Kontakteksem kommer af påvirkninger udefra. Det kan være allergifremkaldende stoffer men også vand, sæbe og fysiske påvirkninger som slitage.

I nogle tilfælde kan det være en god idé at blive testet for en eventuel allergi, hvis man har eksem. Har man allergi, kan man som du gør, forsøge at undgå at komme i kontakt med det man er allergisk overfor. Da eksemet i nogle tilfælde også kan fremprovokeres af andet end det man er allergisk overfor, er det desværre ikke altid at, man kan blive fri for sit eksem, selvom man ikke bliver udsat for det man er allergisk overfor.

Da jeg ikke har set dit eksem, vil jeg fortælle noget generelt om steroidcremerne, man bruger til eksem. Steroidcremerner er ofte rigtig effektive til behandling af eksem. Hvis man bruger cremerne rigtigt, er der ingen eller få bivirkninger. Man skal smøre i et tyndt lag, der hvor eksemet er. Om man skal smøre 1 eller 2 gange om dagen afhænger af cremens styrke og lægens anvisninger. Lægen kan for eksempel sige, at man skal bruge cremen i 3 uger og derefter holde pause. Det er vigtigt at komme i bund med eksemet (dvs eksemet forsvinder). Og hvis det er svært, kan det i nogle tilfælde være fordi, at kuren er steroidcremen er for kort. Det er vigtigt, at du går til din læge, hvis du stadig har udslæt, selvom du har brugt steroidcremen, som din læge har anvist.

Du skriver, at du ikke er så vild med bare at smøre løs. Men det er vigtigt, at du smører dig, når du har dit eksem. Jeg synes, at du skal smøre med steroidcremen, som du har fået at vide af din læge. Hvis du er i tvivl, så snak med din læge om det.

Du skriver også, at det kan klø, når du bruger fugtighedscreme. Måske kan du forsøge dig med en creme, der ikke er så fed. Hvis man bruger en meget fed creme, kan man nogle gange føle at huden koger. Apoteket kan sikkert foreslå dig en anden creme.

Til sidst vil jeg anbefale dig at gå ind på Astma- og allergiforbundets hjemmeside: www.astma-allergi.dk. Der kan du finde nogle generelle informationer om eksem.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Hilsen

Kathrine