Eksem af solcreme og sved?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus! Jeg har gennem mange år fået eksem om sommeren. Jeg har meget sart hud, har et par allergier og har haft (og har stadig lidt) børneeksem. Det har i det sidste stykke tid været rigtig varmt og solrigt, så jeg smører mig med solcreme (altid en parfumefri, parabenefri osv - så allergivenlig som overhovedet muligt, fx Decubal) for at undgå at blive forbrændt. Samtidig sveder jeg selvfølgelig også. Det lader til, at det irriterer min hud rigtig meget. Indersiden af mine albuer, mine inderlår, lysken og min mave kløer rigtig meget og har røde plamager (indersiden af albuerne) eller røde prikker (inderlår, lysken, mave). Jeg har gennem min barndom fået ordineret hormoncreme enormt mange gange, men det kan umuligt være sundt at smøre sig hele tiden - især hvis jeg fx skulle smøre mig hele sommeren for at undgå kløe. Jeg tror primært, at eksemen skyldes sved. Men jeg har hørt, at solcreme kan irritere huden - jeg ved dog ikke om det kan ske når man bruger gode, allergivenlige produkter som fx Decubal. Jeg smører mig i normal creme når det ikke er sommer og der får jeg ikke knopper. Så det skulle være solfilteret, der var et problem, hvis det er solcremen, der er (delvist) skyld i kløen. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg blive ved med at smøre med hormoncreme selvom jeg ikke har lyst? Jeg føler, at jeg smører mig ind i noget kraftigt stads. Skal jeg finde en ny solcreme - kan jeg finde en, der er 100% allergivenlig? Og hvad med sveden, kan jeg modvirke at jeg får røde prikker af det? Jeg sveder ikke overdrevet meget eller noget, men min hud lader til at være enormt følsom overfor det. Mange hilsner

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dine spørgsmål. Mange børn med børneeksem vokser fra det, men der er også nogen, der bliver ved med at have børneeksem - også selvom de er blevet voksne. Noget af det, der kan gøre eksemet værre er varme, og det er også det, du beskriver i forbindelse med at du sveder.
Selvom din solcreme er allergivenlig, er den ikke 100% allergisikker. Det kan være forskelligt fra person til person hvilke cremer, man tåler, og du gør det rigtige ved at vælge de allergivenlige cremer. Men jeg synes, du kan prøve at skifte til et andet mærke for at se, om det kan hjælpe dig.
Du kan også prøve at smøre dig ind i solcreme en halv time inden du skal udenfor, så det når at trænge ind i kroppen og ikke bliver så fugtigt, når det bliver blandet med sved.
Det er rigtigt, at man ikke skal smøre sig ind i hormoncreme, hvis man ikke har brug for det, men hvis man døjer med eksem, og der ikke er andre måder, det kan gå væk på, vil jeg bestemt anbefale, at man tager til sin læge og viser sit eksem, og hvis han/hun siger, at du bør bruge hormopncreme, synes jeg, du skal gøre det. Det er også hårdt for huden at have eksem, og det er meget generende, så jeg synes, du skal bruge hormoncremen, hvis din læge opfordrer dig til det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
God sommer!
Med venlig hilsen Christine