EDNOS og vægttab
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg er en pige på 13 år, som gerne vil tabe mig. Det startede omkring en uge efter skolen var startet igen. (Jeg lider af depression, er cutter og har lavt selvværd) Jeg har haft problemer med min fars familie og jeg sagde at hvis de ikke lod mig være ville jeg cutte hele den side af. Siden da har jeg haft meget dårlig skyldfølelse, nedsættelse af appetit, begyndte at cutte igen, mm. Jeg straffer mig selv ved at sulte mig selv og dyrke motion 1-2 timer om dagen, og så også cutte. Det skaber balance i det hele på en måde. Jeg vil også gerne være tynd og holder mg til under 50-100 kalorier om dagen. Men så kommer spørgsmålet: Jeg tager på. Hvorfor tager jeg på når jeg ikke spiser, drikker masser af vand og motionere? Er det normalt? Jeg har også prøvet at tage afføringsmiddel og prøvet på at brække mig, men det virker ikke. Jeg har ikke lavet stort i 5 dage nu. Er der noget galt? Jeg har også ok mange af symptomerne på spiseforestyrrelsen EDNOS. - Mig

Svar:
Hej Du
Velkommen ind. Jeg synes at det er super stærkt og meget vigtigt, at du har skrevet til brevkassen. Jeg kan høre på dig at det er rigtig svært lige nu og  jeg vil gerne hjælpe dig så godt jeg kan.
Ud fra det du skriver, så får du alt for lidt at spise og du motionere for meget i forhold til hvad din krop kan holde til. Det er farligt at forsætte sådan og det kan gå hen og blive livstruende, hvis du bliver ved. Jeg bliver bekymret når du skriver, at du kun indtager 50-100 kallorier om dagen og motionere 1-2 timer dagligt og jeg mener at du, som du selv skriver har symptomerne på en spisforstyrrelse.
Der kan være mange grunde til at du tager på, men det er helt sikkert ikke fedt du tager på. Det kan være musklerne du opbygger. Muskler vejer dobbelt så meget som samme mængde fedt-så derfor vil man tit opleve, at man tager på på vægten, men forbrænder fedtet. Hvis du drikker meget vand kan det også være væske du ophober. Med hensyn til afføringen lyder det ikke til at du har indtaget nok mad til at holde gang i tarmene. Desuden er din krop i kriseberedskab og derfor holdes der ikke så meget gang i tarmene og det er meget usundt!
Det lyder på dig som om du har rigtig meget at kæmpe med lige nu. Det lyder som en meget usund spiral du er kommet i med at straffe dig selv med at cutte og sulte dig. Det er helt tydeligt at du har brug for at snakke med en voksen.
Jeg synes at du skal prøve chatten her i Cyberhus, hvor du kan chatte med en voksen om dine problemer. Det kan hjælpe rigtig meget at få sat ord på sine følelser. Det er også meget vigtigt at du kommer til en læge hurtigst muligt. Hvis du fortsætter, som du beskriver det her kan det, som jeg skrev tidligere være direkte livstruende. Du skal tage kontakt til din egen læge, som vil kunne sørge for at du får den nødvendige hjælp. Du kunne godt have brug for at få talt med en psykolog eller en psykiater om dine problemer. Du kan lave varige skade på din krop, hvis du fortsætter som nu.
Jeg håber, at du snart får det bedre med dig selv og at du vil skrive ind på chatten.
kærlig Hilsen Malene