ECT
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej.
Jeg lider af depression, hvilket jeg har gjort de sidste 10 år. Jeg er kun 24 år, men har gennem alle årene modtaget antidepressiv medicin ved diverse mange præparater. Samtidig har jeg borderline, hvilket lægerne desværre lægger mere vægt på end min depression.
Gennem alle årene med mange medicinskift har intet præparat endnu hjulpet og jeg har ærligt talt opgivet håbet om, at antidepressiv medicin nogensinde vil få en effekt på mig.
Jeg er endnu ikke (desværre) blevet tilbudt ECT selvom jeg har enormt mange indlæggelser og selvmordsforsøg bag mig. De vurderer mig nok for velfungerende i forhold til at jeg pt nogenlunde kan passe min uddannelse.
Mit spørgsmål er: Kan man selv bede/forlange ECT-behandling?
Jeg ønsker det virkelig, da det er mit sidste håb for bedring. Jeg tror simpelthen ikke på jeg nogensinde bliver rask, hvis jeg ikke snart får den rette behandling.
Jeg har ikke selv spurgt om muligheden for ECT da jeg er så enormt bange for at blive afvist. Jeg vil derfor rigtig gerne vide om jeg reelt har noget at skulle have sagt vedr. min behandling. Har jeg ret til det???

Svar:
Kære dig.
Tak for dit brev. Hvor er jeg ked af at høre om alt det du har været igennem i dit unge liv. Det lyder rigtig hårdt – virkelig imponerende at du til trods for psykisk sårbarhed formår at passe din uddannelse. Jeg vil forsøge at svare så godt som muligt på dit spørgsmål – dog uden at jeg er psykiater.
Man kan som patient kun i ganske få situationer kræve en bestemt behandling, f.eks. har man som gravid ret til abort og som alkoholiker ret til abstinensbehandling. Men udover disse særlige tilfælde kan man ikke kræve en specifik behandling, hvorfor du heller ikke kan forlange ECT. Dog har man som patient altid ret til at drøfte behandlingsmuligheder med sin læge og sammen finde frem til den bedste løsning for dig. Jeg vil på det kraftigste opfordre dig til at have en ærlig åben dialog med din læge omkring din tilstand og dine tanker/ønsker om ECT.
ECT-behandling er en meget sikker og effektiv behandlingsform ved visse former for svære psykiske lidelser og har været anvendt i over 70 år over hele verdenen. Behandlingen foregår ved, at man fuldbedøves hvorefter der påføres en svag elektrisk strøm til hårbunden, hvorved der opstår kramper i hjernen. Man er i fuld bedøvelse under behandlingen og oplever ingen smerter eller ubehag under behandlingen. Herhjemme anvendes ECT ofte til ældre personer, som ikke tåler antidepressiva, men anvendes også til depressioner med psykotiske symptomer eller depressioner, hvor samtaleterapi og farmakoterapi (antidepressiva) ikke har haft effekt. Opgørelser har vist at de fleste patienter er tilfredse med behandlingen. Der er mulige bivirkninger til ECT såvel som medicinsk behandling. De mest almindelige bivirkninger ved ECT-behandling er kortvarig forvirring, muskelømhed og hovedpine efter behandlingen. Samtidig er hukommelsesproblemer velkendte i forbindelse med ECT. Det er ofte antegrad amnesi der beskrives – dvs. fremadgribende glemsel, som nedsætter indlæringen i uger til mdr. Indlæringen normaliseres dog igen.
Jeg er ikke psykiater og har ej heller indsigt i din journal og sygehistorie, hvorfor jeg selvfølgelig ikke kan vurdere, hvorvidt du er kandidat til ECT behandling. Der findes nationale guidelines, som lægerne følger, når de behandler depressive lidelser. I disse retningslinjer står ofte anført hvilke lægemidler, der skal afprøves og i hvilken rækkefølge. Så vidt jeg kan læse mig frem til anvendes ECT sjældent i din aldersgruppe og kun når depressionen defineres som værende svær og andre behandlingsmuligheder er afprøvet. Det lyder til at du har prøvet diverse lægemidler uden effekt og jeg kan godt forstå, at det er nedslående, men du må aldrig opgive håbet! Som allerede nævnt ovenfor synes jeg du skal tale med din behandlingsansvarlige psykiater omkring behandlingsmuligheder inkl. ECT – det handler om at finde den bedste behandling for dig. Det er vigtigt at man selv er medbestemmende og engageret i sin behandling og stiller spørgsmålstegn. Jeg er sikker på at du har læst en masse om ECT, så du er godt rustet til snakken med din læge – du skal ikke være bange – det er det lægen er der for.
Slutteligt vil jeg anbefale SIND ungdom, som er en forening for psykisk sårbare unge. Jeg kender flere som har haft stor gavn af deres tilbud.
Jeg ønsker dig alt det bedste og pas rigtig godt på dig selv.
De kærligste hilsner Linda