E-Cigaret
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus jeg har et lille spørsmål. Jeg har for nyligt købt mig en El-Cigaret og er lidt i tvivl om den er skadelig eller om den er helt harmløs. De refiller jeg bruger er uden nikotin så det er vel kun damp der kommer ud af det lille hul. Uden på æsken står der Rygning er skadeligt for helbredet - E-Cigarerre er godt for helbredet Så denne sætning siger jo det meste. Alligevel har jeg læst mange sider hvor der står at E-Cig er skadeligt for kroppen hvad skal jeg tro på? Håber i kan hjælpe :)

Svar:
Hej med dig!
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller. Der er ingen tvivl om, at rygning af almindelige cigaretter er skadeligt for kroppen. Cigaretter indeholder nikotin og mange, mange andre skadelige stoffer. E-cigaretter kan være en god hjælp til at holde op med at ryge, fordi man ikke får så mange skadelige stoffer, som man gør med almindelige cigaretter. Der er dog nogen, der siger, at den damp, man indånder i e-cigaretterne, kan indeholde nogle skadelige stoffer, fordi temperaturen bliver så høj, så der dannes nogle kemiske reaktioner i dampen.
Jeg vil derfor sige, at hvis man begynder at ryge e-cigaretter for at stoppe med at ryge almindelige cigaretter, så kan det være fornuftigt - men ikke med garanti helt uskadeligt. Hvis man derimod ikke ryger, men bare synes, det kunne være sjovt at begynde at ryge e-cigaretter, så synes jeg ikke, man skal gøre det, for det er ikke helt sikkert, hvad det er for nogle kemiske stoffer, man indånder i dampen fra e-cigaretten.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen Christine