Dykning?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kære Cyberhus! Jeg håber at kategorien er den rigtige. Men det forholder sig sådan, at hver gang jeg prøver at dykke (i svømmehallen fx), så kan jeg virkelig ikke nå så langt ned. Jeg kan ikke rigtig forklare det, men det er rigtig ubehageligt, hvis jeg prøver at dykke. Jeg har tænkt på om det kan skyldes trykket, for jeg får også helt vildt mega ondt i ørerne, når jeg er oppe i et fly. Hvad tror I?

Svar:
Hej med dig,
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg skal prøve at svare dig, så godt, jeg kan.
Det kan sagtens være på grund af trykket, at du synes, at det er ubehageligt at dykke. Ligesom trykket ændrer sig, når man er oppe i et fly, så ændrer det sig også, når man dykker ned under vandet. Jo dybere, man dykker ned, jo større bliver trykket. Man mærker det mest i ørerne, for i mellemøret, som ligger inde bag trommehinden, er der en lille smule luft. Den luft, der er lukket inde bag trommehinden, har det samme tryk som oppe på land, og når man dykker ned bliver trykket udefra større end i mellemøret. Og så gør det ondt i ørerne. Hvis man stadig har ondt i ørerne, når man kommer op, kan man prøve at puste ud gennem næsen, mens man holder sig for næsen. Så kommer der som regel et plop i ørerne, og så er det ovre igen. Ellers er det bare at vente på at trykket inde i mellemøret ligeså langsomt bliver det samme som det plejer.
Hvis man er tæt i næsen, når man dykker, kan det gøre mere ondt i ørerne. Det er fordi, det er sværere at udligne trykket.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Christine