Diverse spørgsmål?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus. Jeg skriver ind her, da jeg har et problem som jeg gerne ville vende med en læge inden jeg kontakter min egen læge.
Siden jeg var ret lille, nok 5. klasse, har jeg haft lidt dun, primært på overlæben. Det var jeg lidt ked af den gang, men jeg glemte lidt om det. Fra tid til anden har jeg kunnet finde på at fjerne det med en engangsskraber, hvis jeg altså stod i noget lys hvor jeg lagde særlig mærke til det, men i takt med at jeg er startet på antipsykotisk, er blevet 17, og senere startet på p-piller er det eskaleret. I starten plukkede jeg det med en pincet, fordi alle har fået at vide at barbering styrker hårene og får dem til at gro hurtigere, men det har spredt sig til hagen, kæben, lidt på kinderne og der er mere og få steder er det stift og ikke blødt som det normalt er på kvinder.
Kan de forskellige mediciner have haft en indflydelse, eller har jeg måske altid haft for meget mandlig kønshormon?
Siden jeg blev 17 har jeg også fået et mere aktivt sexliv, men samtidig siden jeg var 13 har jeg kæmpet med nogen transseksuelle følelser og haft en årgang hvor jeg troede at jeg var lesbisk. Kan det være en form for placebo effekt efter alle de år hvor jeg har opført mig mere som en dreng end en pige? Jeg har accepteret de tanker som en del af mig nu, og har ingen planer om at ændre på min krop eller liv som lidt drenget pige, så tankerne og følelserne er blevet lettere at tackle nu, men de er ikke helt væk.

Svar:
Hej du
Din sexualitet har efter min bedste overbevisning ingen indflydelse på din hårvækst. Din medicinering kan til gengæld godt påvirke din hårvækst. Den behåring i dit ansigt, som du beskriver, er ret almindelig hos piger, men det varierer meget fra person til person. Hårvæksten kan også påvirkes af hormonelle forstyrrelser. Derfor er det en god ide at høre din læge omkring problemet. Det er nemlig vigtig at finde den rigtige årsag for at løse problemet. Der findes flere behandlingsmuligheder, og afhængig af årsagen hos dig, kan i sammen finde den rigtige behandling.
Jeg håber at svaret hjælper dig videre. Venlig hilsen Jens-Christian