Diane mite
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus, jeg har haft meget uren hud siden jeg var 10, og har prøvet stortset alle produkter mod uren hud men intet hjælper rigtigt. Lige nu bruger jeg basiron, og det holder nogle af bumserne væk, men det skader min hud meget, det føles nærmest som om at jeg er solbrændt. Jeg har også prøvet nogle stærke piller fra hudlægen, men bivirkningerne var for voldsomme til at jeg kunne fortsætte. Nu har jeg så hørt om de her p-piller , diane mite, som skulle modvirke alle bumser, og skulle være rigtig effektive,og da jeg tager p-piller i forvejen er det jo bare at skifte. Men det er vidst fordi at der er mandlige hormoner i, kan man så ikke begynde at få skæg og sådan?

Svar:
Hej,
Godt du skriver ind, så vi kan få de bumser under kontrol.
Der er rigtig mange teenagere, som døjer med uren hud. Og de fleste har prøvet rigtig mange forskellige produkter, for at komme af med det. Men nogen, som dig, har brug for stærkere midler. Basiron, som du tager nu, er normalt et skrapt, men virksomt, middel mod acne. Men når du beskriver at det føles som at du bliver solbrændt, så kan jeg godt mistænke at du har en allergisk reaktion mod produktet. Og det skal du helst ikke fortsætte med.
Jeg har en klar ide om hvilke piller du tidligere har taget mod bumserne, og du har helt ret - det giver mange bivirkninger og er meget skrapt for kroppen. Så det synes jeg er fornuftigt at du er stoppet med.
Diane mite er, som du skriver, en p-pille man bruger til piger med meget uren hud. Det er som alle andre p-piller lavet af østrogen og et andet hormon der hedder gestagen. Så der er ingen mandlige kønshormoner i. Så dem kan du godt skifte til uden af du får skæg eller andet.
Nogen gange ser man også meget uren hud ved en sygdom som hedder polycystisk ovarie syndrom. Det er der mange kvinder, som lider af i Danmark, og kunne også være værd at overveje. Men det er usandsynligt hvis du havde regelmæssig menstruation inden du startede på p-piller.
Så du må til lægen og forsøge at skifte p-pille mærke.
Venlige hilsner fra Line