Det gik galt igen
brevkassespørgsmål af
Pige
14 år
Hej CB. Skrev til jer fornyligt hvor en det var en psykiater der svarede. Kunne det blive det igen hvis det er muligt, det ville betyde meget. Jeg blev forleden tvangsindlagt igen, det er anden gang på under en måned. Jeg stak af selvom jeg er under opsyn derhjemme så jeg ikke handler på mine selvmordstanker. Jeg ville hoppe ud foran et tog og for at køre det kort fandt politiet mig igen. De satte blå blink på og forsøgte at stikke af fra dem de fangede mig. Jeg blev voldsom og de var tæt på at lægge mig i håndjern.. Jeg blev derefter kørt på psykiatisk akutmodtagelse og tvangsindlagt igen på et lukket akutafsnit. Jeg forsøgte flere gange at stikke af fra politiet men de fik mig ind på afdelingen. Jeg har været her i ca. fem dage nu og jeg vil ikke være her mere. Jeg magter ikke være indlagt mere, nogle gange tager frustrationerne over og jeg selvskader til tider når jeg får nok herinde.. Jeg er indlagt for ca. syvende gang. Jeg føler jeg spilder deres tid for jeg tror ikke på de kan hjælpe mig!
Jeg ser ikke meningen i jeg skal være her. Føler ikke det var alvorligt det jeg lavede og jeg er her stadig på tvang. Føler ikke det er nødvendigt jeg er her på tvang de kan jo bare lukke mig ud! Vil forsøge selvmord når jeg kommer ud uden jeg bliver tvangsindlagt. Jeg får jo intet ud af at være her..

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå du bliver så frustreret over din situation,  når du ikke føler at der er noget der hjælper.
Det er umiligt for mig at sige hvad der skal til for at du kan få det bedre.
Men jeg kan med sikkerhed sige, at du kan få det bedre. Desværre er det ikke så enkelt at sige hvornår, eller hvordan som man kan indenfor almen medicin. Et brækket ben ved vi præcist hvordan vi skal behandle, og vi kan endda sige præcist hvor lang tid det tager.
Sådan er det ikke med psykiske lidelser, og smerter eller sår i sindet. Der kan være mange veje til bedring og tiden det tager kan variere fra uger, og måneder til år. Det er tydeligt at du ikke selv tror på bedring. Men jeg fortæller dig at det godt kan lade sig gøre alligevel.
Du spørger hvorfor de ikke bare kan lukke dig ud og lade dig være i fred. Det kommer ikke til at ske.
Da du er under 18 og de vurderer at du er til fare for dig selv vil de blive ved med at "tvinge dig til behandling". Det skal de ganske enkelt for at overholde loven og de forpligtigelser de har.
Men endnu vigtige er det, at de bliver ved med at tvinge dig fordi de også ved at det kan blive bedre. Fordi de ved at det hele kan vende og du kan opleve fremgang og glæde ved livet igen.
Jeg kan godt forstå du ikke orker mere. Ud over at du kæmper mod nogle psykiske problemer som er svære nok i sig selv, kæmper du også mod behandlingssystemet. Det gør alting dobbelt svært. De psykiske lidelser kan du ikke selv beslutte dig for at ændre på lige nu. Som sagt er jeg sikker på det kan blive bedre, men det tager tid.
Til gengæld bestemmer du selv om du vil blive ved med at kæmpe mod behandlingen. Måske kan du overveje at stoppe med at kæmpe imod? Det ville være én kamp mindre, og dermed vil du også få mere energi på de udfordringer du er i behandling for.
Så mit råd er. Stop med at kæmpe mod behandlingen og brug al din energi på at kæmpe for bedring i stedet. For det kan lade sig gøre. Det kan lykkes og du kan få et bedre liv. Et liv som er værd at leve.
Gode tanker
Stine