Det gøre ondt i underlivet :/
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa Iben,Helene,Line,Lea,Susanne eller Gowsini. Jeg har et problem. Her idag(Lige nu) har jeg haft rigtig ondt i mit underliv fx. Når jeg sidder og ser film eller spiller spil. Jeg har prøvet det for men det gik væk dagen efter og nu har det stået på i 2-3 dage. Kan det være noget med mens. ? Jeg har ikke fået den i nu Kærlig hilsen Pigen med ondt i underlivet.

Svar:
Kære Pige med ondt i underlivet.
Jeg tror du er inde på noget af det helt rigtige. De fleste piger får deres menstruation når de er et sted mellem 10 og 16 år. De aller fleste faktisk lige omkring 13 års alderen, ligesom dig. Der er sikkert nok nogle i din klasse der allerede har fået det?
Før den første menstruation kan man godt have smerter i underlivet. Det kan man også op til menstruationerne fremover. Det er som regel værst de første år.
Man kan i øvrigt også føle sig lidt anspændt eller "tung" i maven. Dine bryster kan måske føles lidt ømme eller gøre ondt?
Alt dette er tegn på at det kunne være din menstruation der er på vej. Der sker jo en del ændringer i kroppen pga. hormonelle forandringer og det er derfor det "værker " lidt.
Tag og få snakket med din mor og far om det, så kan de forklare lidt mere og måske hjæle dig med at få købt nogle bind så du er klar når du får din menstruation.
Jeg håber det var svar nok - ellers må du skrive igen.
Held og lykke med det. Husk at få fejret din første menstruation. Det er jo en stor dag!!
Mange hilsner, Susanne