det gør helt vildt ondt

brevkassespørgsmål

det gør helt vildt ondt

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

Jeg har i ca en måned haft meget ondt lige der hvor mine ribben mødes. Det er værst når jeg bevæger mig. Nogle gange får jeg lige pludselig meget i udflåd men i næste øjeblik er det væk. Jeg har ingen anelse om hvad det er men,det irreterer mig meget. Håber i kan,hjælpe

Svar: 

Hej du,

Tak for dit brev. Super du skriver hertil for at spørge om de ting der generer dig. Jeg vil prøve at give et bud på hvad det kan være du oplever. Jeg forstår det du beskriver som to forskellige ting - altså smerter midt i brystet hvor ribbenene mødes - og udflåd i trusserne.

Det med ribbenene kan være forskellige ting. Ingen af dem er farlige, men kan være vildt ubehagelige. Jeg tror det kan være enten et udtryk for vokseværk, som de fleste måske mærker i knæ og andre led, men som man også kan mærke der hvor ribbenene møder brystbenet. Men måske er det mere sandsynligt at det er brystmusklerne, som gør ondt. Det kan være efter en gymnastiktime hvor du har lavet armbøjninger eller noget, hvor du måske har overbelastet dig lidt. Det kan også være hvis du har slået dig eller er faldet. Det jeg nævner er mulige forklaringer, men hvis ikke det går væk snart, synes jeg du skal fortælle det til dine forældre og evt. få en tid hos din læge, som lige kan undersøge dig. Det er altid svært at vide det helt, når jeg ikke kan undersøge dig.

Med hensyn til udflåd, så er det en af de ting vi piger må finde os i. Specielt når man får sin menstruation har man perioder med en del udflåd. Det kan skifte i konsistens og mængde og næsten alt er normalt. Hvis man synes det lugter vildt slemt, er grønt eller hvid-klumpet kan det være smart at få snakket med sin læge om det. Men det du beskriver lyder helt normalt. 

Håber du fik lidt svar og at det stopper med at irritere dig!

Pas på dig selv :-)

Venlig hilsen

Gry

Rådgiver har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program