D vitamin
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har tænkt meget over hvordan der dannes D-vitamin i huden når solens stråler rammer. Hvad er det lige der sker? Dannes der også D-vitamin i solarie? Kan der dannes D-vitamin af det lys man får ind gennem øjnene? Hilsen K

Svar:
Hej K!
Det er et et rigtig godt spørgsmål du stiller! Vi hører ofte i fjernsynet og radioen at vi ikke får D vitaminer nok om vinteren, hvor solen ikke skinner så meget :-)
I  huden bliver der dannet et stof som hedder 7 dehydrocholycalciferol. På dansk kan man kalde det D vitamin som endnu ikke er helt færdiglavet. Når huden, og stoffet i huden bliver ramt af sollyet, så vi vil UV strålerne give nogle ændringer i stoffets opbygning, fordi UV strålerne indeholder energi.
Derefter smutter stoffet ind i blodbanen og en tur forbi leveren. Her findes der også mekanismer som kan ændre og oplagre stoffet. Vi har altså stof i leveren som er forstadie til D vitamin.
For at stoffet skal komme til at virke, skal det til sidst forbi nyren, så det bliver aktiveret og begynder at virke i kroppen
Stoffet som bliver til D vitamin sidder kun i huden, og derfor vil vi ikke danne D vitamin ved at få lys ind igennem øjnene.
Der findes også UV stråler i det lys man får når man går i solariet, og derfor danner man også D vitaminer når man går i solariet. Men det er ikke sundt for kroppen at gå i solarie, fordi for mange af strålerne kan give solskoldninger og i værste tilfælde hudkræft.
Men vi danner rigeligt med D vitamen ved at bruge lidt tid udenfor hver dag - også selv om det er overskyet :-) Derudover findes der også D vitaminer i vores kost som er med til at dække vores behov.
Så du kan sagtens tage ud og nyde sommervejret, så længe du ikke bliver forbrændt :-)
Venlig Hilsen
Iben