Creme?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej! :-D Jeg lugter lidt forneden, jeg synes ikke det er voldsomt. Jeg har sådan noget hvidt noget på klitoris, jeg ved ikke hvad det kan være. Jeg har hørt man kan få creme imod det? Men kan det være farligt at brude det creme, hvis der så ikke er noget dernede? Og hvad hedder sådan noget creme? Andre ting jeg bør vide, så skriv det venligst! Tak - CP :-)

Svar:
Kære CP.
Jeg tror at det hvide du har for neden er ganske almindelig sekret fra de bittesmå kirtler der sidder mellem skamlæberne og omkring klitoris. De producerer en slags fedt, der skal holde området lidt fugtigt og slimhinderne intakte. Nogle gange kan det godt komme til at lugte lidt, hvis man ikke får det vasket, men det kan også ændre sig gennem ens menstruationscyklus, da produktionen påvirkes af kønshormonerne, der jo svinger gennem en menstruationscyklus.
Jeg vil anbefale dig at bruge helt almindelig lunkent vand, og så en vaskeklud. Du kan prøve at vaske det væk lige så stille. Du må gerne vaske rundt om klitoris og mellem skamlæberne, men du skal ikke vaske i skeden. Vær også opmærksom på, at du ikke vasker omkring numsehullet og så omkring skeden og skamlæberne bagefter, da der så kan komme bakterier fra afføringen op i området omkring skeden og urinrøret, og det kan give andre gener som bakteriel ubalance i skeden og blærebetændelse. Vask derfor altid bagud (om mod ballerne). Du skal højst vaske dig på den måde én gang i døgnet, ellers kan man komme til at gøre mere skade end gavn, da slimhinderne har brug for at danne det fedt. Det er kun når det sidder for længe det kan blive et problem. Jeg synes du skal prøve det i en uge eller 2 og se om ikke det hjælper.
Hvis det ikke ændre sig og det klør eller bliver rødt og irriteret, synes jeg du skal gå til din læge, så du kan blive undersøgt, for så er det msåke noget andet, eks. svamp (det kan man få hvis det bliver for fugtigt). Men i første omgang, helt alminde vask med lunkent vand, det er det allerbedste. Hvis du gerne vil bruge sæbe, kan man få noget der hedder intimsæbe (matas og apoteket har det) som er specielt velegnet til slimhinderne i skridtet, men jeg tror at vand er nok, du skal i hvert fald ikke bruge almindelige sæbe, det er for krads.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Hilsen fra Lea