Canabis abstinenser
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej med dig :) Jeg er en pige på 19 år, som er det man betegner som 'vaneryger' eller hvad andre ville kalde 'afhængig'. Jeg skal, fra i dag (D. 29/9) stoppe med at ryge (Og generelt holde mig fra alle stoffer) eftersom jeg skal testes om 10 uger, og denne test SKAL være clean, grundet den test kan have fatale konsekvenser for min fremtid. Problemet er bare... Jeg har hørt/læst/fået at vide - at abstinenserne kan blive yderst ubehagelige, eftersom jeg er fast ryger, og har været det i lang tid. Jeg er kommet på noget angst dæmpende medicin som gerne skulle gøre min 'kolde tyrker' lettere, men jeg frygter dog stadig hvordan jeg får det.. Ved du hvordan kroppen reagerer ved pludselig stop? Hjernen får jo ikke længere tilført seroton osv. så psykisk frygter jeg også at det går galt.. Men jeg er meget bekymret for hvordan min krop vil reagere, nu hvor den ikke længere får de ting der plejer at holde den igang, og få den til at falde til ro? Kh..

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål.
Først og fremmest vil jeg lykkeønske dig og sige at det er flot du stopper.  Jeg håber for dig, at det ikke blot er i forbindelse med den test du skal tage, men at du går hele vejen og lægger det på hylden for good. Det kan godt ske du ser som om det er testens udfald der kan have fatale konsekvenser for din fremtid, men det kan det at ryge cannabis helt sikkert også.
Nå, nok om det. Det er rigtigt at det kan være en hård omgang at stoppe. Du bruger selv udtrykket afhængig. Dsv. kroppen har vænnet sig til - og er blevet afhængig af-, at de cannaboide receptorer (som det hedder, der hvor cannabissen går ind og virker) bliver stimuleret ekstra og dermed frigiver en masse endocannaboider (nogle stoffer i hjernen) som helt overordnet nedsætter signaltransmissionen mellem hjerneceller (det dæmper altså hjerne aktiviteten). Det oplever du nok som noget rart i og med, at alle de uvæsentlige stimuli bliver sorteret fra. Men helt ærligt - tænk lige over at du dæmper din hjerneaktivitet!
Der sker også en masse anden kemi i hjernen - blandt andet påvirker cannabis som du selv skriver det seretonerge kredsløb som en en del af "belønningsbanerne" - man får det godt hvis disse stoffer bliver frigivet. Det er ofte ubalance i dette system der leder til depression og angst tilstande.
Af samme grund, kan abstinens symptomer være domineret af angst og depression. Der kan opstå søvn- og koncentrations besvær, man farer hurtigere op og føler måske man lever i en oste klokke - dette er alle sammen symptomer som deprimerede også har. De rent fysisk symptomer fylder sjældent meget.
Det bedste man kan gøre, når man har truffet en så stor og vigtig beslutning som du har er, at alliere sig med sin læge og med sit bagland ( familie/ kæreste/ venner). Støtten er et og alt for at man kan gennemføre. For ja; det er hårdt. Din læge kan hjælpe med motiverende samtaler, men også med medicinsk af hjælpe dig igennem mange af, men ikke alle, dine symptomer.
Håber dette kan hjælpe dig lidt. Stort held og lykke med det herfra.
Mange hilsner, Susanne