Burde jeg gå til lægen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg har øget rissiko for blodprop så derfor skulle jeg stoppe med at tage p-piller, men fik i stedet en spiral op.Jeg fik afvide af lægen at min menstruation ville blive kort når min krop altså først havde vænnet sig til den, men nu er det et halvt år siden jeg fik den sat op, og min menstruation varer altså i 9 dage, de sidste par dage er dog kun meget pletblødning, også efter det stopper, bløder jeg efter jeg har haft sex i 2 dage cirka. Hvor da jeg tog p-piller varede den i 4 dage. Jeg kan opleve nogle underlige smerter i maven som jeg ikke har oplevet før, altså ikke menstrautionssmerter. I min familie har vi også et gen til underlivskræft og brystkræft, så er faktisk begyndt at tænke på om det mon kunne være det? jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre..

Svar:
Hej Pige 19 år.
Mange tak for dit spørgsmål. Det er altid godt at være opmærksom på sin menstruation og sit underliv når man har fået lagt en spiral op. Jeg regner med at det er hormon spiral du har fået lagt op siden at du har fået at vide at dine blødninger skulle blive mindre? Det er relevant for dig at vide præcis hvilken en spiral du har fået, da en kobberspiral jo ikke indeholder hormoner, men tilgengæld kan man forvente kraftigere blødninger.
Jeg synes bestemt at det er en god ide at opsøge din læge når du er bekymret og føler at der er noget anderledes ved dit underliv. Din læge kan fortælle dig hvilken en spiral du har og kan lave en gynækologisk undersøgelse som måske kan være med til at afklare om spiralen stadig ligger som den skal og hvorfor du bløder efter sex.
Som udgangspunkt synes jeg det lyder ok det du fotæller, da det er meget individuelt hvordan kvinder og deres krop respondere på spiraler og p-piller. Du er også stadig meget ung, og kræft ville derfor ikke være min største bekymring på nuværende tidspunkt, da det er meget usansynligt at det er det du fejler.
Men din læge er den der kender dig bedst (og kan læse i din journal), så jeg synes du skal opsøge denne for at blive tjekket for en sikkerheds skyld.
Jeg håber det hjælper dig med dit spørgsmål,
Mvh Julie