bumser på ryggen
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej. Jeg ved ikke lige om dette er den rigtige brevkasse. Jeg har bumser på ryggen, hvilket jeg bare hader. Jeg skjuler det altid og viser aldrig ryg eller nakke. Hvad kan man gøre ved det? Er det noget, der går væk?

Svar:
Hej med dig!
Fint du skriver til os om bumser og hvad man kan gøre ved det!
Der er rigtig mange der døjer med bumser og især på ryggen og brystet. Nogle har mere tendens til uren hud end andre, sådan er det desværre bare.
Der er dog altid gode muligheder for hjælp og behandling af dit problem, og for langt de fleste er det en kortere overgang, man har disse problemer.
Det vigtigste er at holde huden ren, og ikke pille/ presse i bumserne for at undgå yderligere infektion. Det er ligeledes en god ide at have rent undertøj på af samme årsag. Jeg er sikker på, at du har prøvet en masse ud over disse råd, men her kommer nogle muligheder, du kan overveje:
Rensning med alm. sæbe dagligt
Clindoxyl (creme fra apoteket) som smøres på renvasket hud om aftenen(pas på! Der er blegemiddel i cremen så undertøj og sengetøj kan få afblegede pletter) og vaskes af om morgenen. Længerevarende behandling 1-3 mdr. Tal f.eks med din læge om dette.
Antibiotikabehandling - medicin mod bakterier i huden i mindst 3 mdr. Dette skal aftalea med lægen.
P-piller: kvinder med meget uren hud kan have gavn af p-piller
Jeg håber, du kan bruge en af løsningerne. Behandlingen af uren hud varer i de fleste tilfælde længere tid, så man må bare ruste sig med tålmodighed og huske at det hjælper at behandle.
Venlig hilsen Pia