Bumser..

brevkassespørgsmål

Bumser..

brevkassespørgsmål af
Louise
15 år
Oprettet 7 år 4 måneder siden

Hej :) Jeg er en pige på 15, snart 16.
Jeg har efter min egen mening mange bumser i panden, nogle gange er det værre end andre.
Men noget der har plaget mig virkelig meget de sidste to år, er nogle mærker og bumser af en art, der er kommet omkring mine bryster og omme på min ryg. Jeg syntes virkelig det er grimt, og kun pga. det ikke lide at gå med tøj, hvor man kan se det stykke, eller at vise min krop.
Det kom eftersom jeg for to år siden, sov og gik med sports-bh i en hel sommer. Og jeg har virkelig prøvet med en nivea chreme og med noget olie og sådan.. Men det som om det ikke rigtig hjælper, nogle gange er det værre end andre..
Jeg er virkelig ked af det, og kan ikke lide at vise mig selv.
Her den 26. november skal jeg være sammen med en fyr jeg er virkelig vild med.. Og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at sikre mig en sundere ud og at det ville gå væk, både bumserne i mit ansigt og min urenheder omkring brysterne og på ryggen.

Håber måske i kan hjælpe lidt med nogle forslag.. Som er hurtige og nemme

Svar:

Hej du,

Bumser er desværre noget, som vi alle kommer til at opleve i større eller mindre grad - specielt i puberteten.

Bumser, eller akne, er en form for betændelse i talgkirtler og hårsække i huden som kan give de her røde prikker, som du kender.

De fleste får, som du selv skriver, bumser i panden, men det er også meget almindeligt med bumser på ryggen og brystet, det er vist mere en tilfældighed, at det kom i forbindelse med brug af sports-bh.

Man kan selv gøre en række ting, for at afhjælpe problemet.

- daglig vask af huden med vand og sæbe

- Undgå fede cremer, de kan tilstoppe porene (fx er Nivea-cremen meget fed)

- Hvis du bruger make-up, så er det vigtigt at vaske det af, inden du går i seng

Det lyder til at fylde meget for dig, og det kan jeg godt forstå. Afhængig af hvor mange bumser man har, og hvor udbredte de er, så kan man få behandling. Jeg synes derfor, at du skal tage kontakt til din egen læge med henblik på muligt behandlingstilbud.

Jeg er sikker på, at det nok skal gå godt på din date - husk at du er meget mere, end hvad der ses på ydersiden.

Kh

Lise

LiseLs billede
Lise har svaret på dette spørgsmål