Bums på pikken

brevkassespørgsmål

Bums på pikken

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej Er gået hen og blevet noget urolig.. her for 1 uge siden havde jeg en lille bums på pikken, den trykkede jeg så, efter et par dage kom der en ny "bums", den er rimlig stor omkr 1 cm, og øm, har prøvet at trykke den med det er for smertefuldt og virker ikke muligt. Nogle råd/viden? - Tak

Svar:

Hej!

Jeg syntes det er godt du skriver herind, specielt hvis de udvikler sig så der kommer flere af dem.

På pikken findes der talgknopper, ligesom der findes talgknopper i ansigtet, på halsen og på ryggen. Det er dem der går betændelse i, og giver bumser. Man kan derfor godt få bumser på pikken, hvis der går betændelse i talgknopperne dernede, typisk under puberteten.

Det er vigtigt at du ikke trykker eller prøver at prikke hul på dem! Hvis der går hul, så spreder betændelsen sig til flere talgknopper, hvilket giver flere bumser. Det ville være lidt surt.

Hvis du har haft ubeskyttet sex med en kæreste (dvs. uden kondom) så kan knopperne også skyldes en seksuelt overført sygdom. Hvis det er tilfældet så syntes jeg du skal aftale en tid med din læge så han/hun kan tjekke om det kan være årsagen til knopperne. Din læge har helt sikkert undersøgt mange mænd for kønssygdomme før dig, og derfor kan du også være helt rolig ved at gå til lægen med det.

Venlig Hilsen
Iben