bulimi og kaliumniveau

brevkassespørgsmål

bulimi og kaliumniveau

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej med jer. Jeg har et spørgsmål ang hvordan kaliumværdien normalt skal være? Jeg har ikke fået noget at vide om at der er noget galt med mit, så jeg tror det er ret normalt, eftersom jeg tit får taget blodprøver og ekg pga min længerevarende spiseforstyrrelse... Hvad er den øvre og nedre grænse for værdien af kalium? (Jeg tør ikke spørge min læge eller psykiater, så jeg håber ikke, I siger at jeg bare skal spørge der) Med venlig hilsen 'mia'

Svar:

Hej Mia

Det er godt at du spørger. Jeg kan godt forstå din bekymring, for der er nogle vigtige blodprøver og kalium kan godt være i uorden, når man har en spiseforstyrrelse.

Kalium niveauet i blodet afhænger af bl.a. hvad man spiser, om man er syg, hvor tit man kaster op, hvordan ens nyrer fungerer osv.

Man fastlægger øvre og nedre grænse for kalium efter bl.a. alder og køn. Tallene er også afhængig hvilket laboratorium blodet bliver analyseret på. Der kan være forskelle mellem de forskellige laboratorier i landet. Derfor kan jeg ikke komme med nogen bestemte tal for nedre/øvre grænse for kalium, da det kan variere fra sted til sted. Når din læge får svar fra laboratoriet, hvor man analyserer blodet, vil han/hun også få tallene for øvre og nedre grænse, og ud fra det kan man se om dine tal ligger i normal området.

Jeg ved godt, at det måske ikke var det svar du håbede på, men jeg vil helst ikke give dig nogen tal, som du alligevel ikke kan bruge til noget.

Grunden til din læge ikke har sagt noget, kan måske være, at de er normale. Det er ikke pinligt at spørge lægen om ens blodprøver er normale. Din læge tager blodprøver for at se om din krop har det godt. Han er der for at hjælpe dig. Man har ret til at får svar på alle undersøgelser, så du skal ikke være bange for at spørge din læge om svar. Jeg er selv læge, og jeg bliver altid glad, når en patient spørger nærmere til sine blodprøver og undersøgelser. Det viser, at man som patient tager vare på sig selv. Så det er absolut ikke noget man skal være bange for.

Jeg synes, at det er rigtig flot, at du får taget blodprøver og ekg regelmæssigt. Det fortæller mig, at du er meget bevidst omkring din sygdom og at du tænker på at passe godt på dig selv. Spiseforstyrrelser er meget alvorlige og kan have et dødeligt forløb, hvis man ikke tager imod behandling. Derfor er det supergodt, at du går til både din læge og din psykiater. Husk på, at de er der for at hjælpe dig, så du skal bruge dem i alle spørgsmål og tvivl omkring din sygdom og behandling.

Håber du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Gowsini Joseph