Bryster blevet mindre?!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej!
Jeg er en pige på 15 år, som begyndte sin udvikling og menstruation som 12-13 årig.
Min menstruation havde altid været nogenlunde regelmæssig, kommet 100 % til tiden og max 5 dage forsinket eller lign.
Den havde jeg kørende i omkring 5 måneder. ( 5 gange ).
Stortset lige efter min 13 års fødselsdag, røg jeg ud i en spiseforstyrrelse. ( ortho- og anorexi. )
Den kæmpede jeg med i ca. 2 år, og det er først nogle måneder siden nu, at jeg er kommet ud af den.
Til at starte med, havde jeg ikke særlig store bryster. Faktisk meget små. ( En sølle A skål ), som jeg knap nok kunne fylde ud.
Det lægger egentlig i generne, alle i familien har rimelig små, faste bryster, eller hvad man kan kalde det.
Jeg blev hurtigt opmærksom på at mine bryster er blevet meget mindre end de var, da jeg var 13.
Altså, nu kan jeg knap nok fylde en AA ud, jeg er ved at være flad-brystet.
Det generer mig meget. Vil det her være permanent? Jeg tror jeg har stoppet deres udvikling.
Min menstruation er endnu ikke kommet tilbage efter 2 år. Jeg fik afvide at det tager tid for kroppen at komme i balance igen.
Måske længere tid, endnu.
Indad voksende bryster, og ingen menstruation.
Jeg føler mig lidt mærkelig, og ukvindelig.
Jeg er 166 cm høj og kom ned på en vægt af 35 kg, og nu er jeg oppe på 51 kg. Jeg vil ikke tage mere på, da jeg føler at jeg ser meget større ud.
( i forhold til før ).
Skal min krop bare tage sig tid, og så vil mine bryster vokse, eller?
Min søster havde nemlig selv anorexi, da jeg var yngre som barn, og hendes bryster skrumpede sig enormt meget, også.
Hun tog dog en creme, med hormoner i, som hun masserede på sine bryster i en meget lang periode, morgen og aften og det har de vokset ekstremt meget af.
Og ikke nok med det, så er hun stadig lige så mager som i starten, og for at få mere fedt på sig, bestemte "steder", prøvede hun sig fremad med at forstørre sine bryster.
Der var mere fedt i brysterne efter nogle måneder, og hun havde mere østrogen, så på den måde fik hun sin menstruation tilbage. Og resten af hendes krop er bare ekstremt tynd.
Det virkede for hende. Vil det så også virke for mig, som en slags come-back for mine bryster, som er skrumpede?
Mvh. Freja

Svar:
Hej Freja
Når man lider af en spiseforstyrrelse i længere tid, så kan dette godt påvirke udviklingen fx bryster og sætte en stopper for menstruationen. Når man så kommer sig over spiseforstyrrelsen, så vil fx menstruationen hos mange komme igen, hvis man tidligere har haft menstruation - og hvis man opnår en normal vægt igen. Du skriver, at du vejer 51 kg og er 166 høj - og det giver et BMI på under 18,5, som er i den lave ende. Det vil sige, at du skal nok tage lidt mere på, før du vil opleve, at menstruationen går i gang igen. Hvis du tager 3-4 kg ekstra på og menstruationen fortsat udebliver, så synes jeg at du skal kontakte din egen læge og drøfte det.
Med hensyn til dine bryster, så vil jeg mene, at de nok har opnået deres endelige størrelse - omtrent. Måske de kan nå at vokse lidt endnu. Jeg kender ikke til den creme, som du omtaler. Og som udgangspunkt vil jeg ikke anbefale at bruge det. Det findes mange produkter, som lover større bryster, uden at man nogensinde har bevist, at de virker. Hvis du har i sinde at prøve det, så tal i det mindste med din læge inden. Nogle af disse produkter kan nemlig være skadelige.
Håber svaret hjælper dig videre.
Vh Jens-Christian