bryster
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej :D vil gerne spørge om : Hvor hurtigt vokser bryster ? Hvad skal man gøre for at ens bryster vokser hvis nu de er rigtig små ? Og hvornår ved man at ens bryster begynder at vokse ? For mine stritter lidt og har en lille smule kant og er MEGA ømme heletiden hilsen den nysgerrige pige

Svar:
Hej Nysgerrige Pige.
Tak for dit spørgsmål.
Ja, man kan godt nogle gange blive lidt utålmodig med de bryster, men sandheden er, at der er utrolig stor forskel på hvor hurtigt de vokser, hvor meget de vokser og hvordan de vokser. Der er sikkert nogle i din klasse der allerede har store bryster og andre der slet ingen ting har. Begge dele er normalt.
Man siger dog, at man gerne skal være begyndt at gå i pubertet  - for pigernes vedkommende altså så småt begynde at udvikle bryster - inden det fyldte 13. år. Har man slet ingenting skal man altså gå til læge og få undersøgt, om ens hormonelle balance er i orden. Det er den der styrer udviklingen sådan helt overordnet.
Det du beskriver med at brysterne stritter lidt, er kantede og at de er ømme evt. med en knude fornemmelse i, er et udtryk for at de begynder at udvikle sig. Hastigheden de vokser med kan jeg ikke rigtigt sige noget om. Dog, hvis man er lille og spinkel går det gerne lidt langsommere fordi fedt også producerer kvindeligt kønshormon.
Senere kommer så kønsbehåring og menstruation og så er man virkelig komme i puberteten.
Så som kort svar, så skal du altså bare væbne dig med tålmodighed - så skal du se - de er allerede godt på vej.
Mange hilsner fra Susanne