Bryster ..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej :) Jeg har et lille/stort problem/spørgsmål. Jeg er 16 år gammel, og jeg begyndte sådan for alvor at få bryster da jeg var 12-13 år. Jeg havde fået afvide at det var normalt at det ene bryst typisk var liiiiidt større end det andet i starten, men ingen har fortalt mig at det ville tage over 3 år for dem at blive ens!! Mit venstre bryst ligger lige til en C75, mens mit højre bryst maks. burde bruge en A70! Uden overdrivelse! Det er virkelig så frustrerende at der kan være så stor forskel, og jeg kan ikke rigtigt finde ud af om det er normalt! Altså, det burde det jo ligesom ikke være! - Det er vildt irriterende, for jeg kan ikke rigtigt gå med en bh, som jeg bare kan føle mig tilpas i, fordi at det ene bryst enten konstant falder ud, eller fordi den anden side bare skal fyldes op med sokker! Og når jeg er til fester eller går med lidt nedringet trøjer, er jeg bange for at man kan se sokkerne, men jeg vil jo heller ikke gå dækket til konstant! Jeg har overvejet meeeeeeget at gå til lægen, jeg kan bare ikke rigtigt se hvad de dog skulle sige til mig.. Jeg håber at en af jer lige har et godt råd til hvad jeg kan gøre eller hvad/hvorfor det kan være? :) Tak for det.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå det er frustrerende og jeg skal hjælpe dig så godt jeg kan.
Som du selv er inde på, er det helt normalt at der er forskel i brysternes størrelse, især mens de udvikler sig i puberteten. Det er også normalt, at de ikke ender med at være lige store, og ja, der kan godt være flere bh-størrelsers forskel. Det gør det imidlertid ikke mindre irriterende for dig at få at vide det er normalt, men det er desværre sådan det er.
Jeg kender ikke den præcise årsag til forskelle i bryststørrelse, men det skyldes formentlig, at der er mindre kirtelvæv (den slags væv brystet består af) i den ene side i forhold til den anden, og dermed nedsat vækst selvom vævet påvirkes af lige store mængder østrogen som er det hormon i din blodbane der påvirker brystet så det vokser. Der er dog sket nogen vækst af det lille bryst, så det er ikke fordi dit ene bryst er helt uden brystvæv. Med den viden jeg har, kender jeg ikke behandlinger der kan afhjælpe problemet. Hvis du gerne vil vide mere, eller tale med nogen der ved noget mere om emnet, vil jeg råde dig til at gå til din læge. Måske ved din læge mere end jeg, eller også kan din læge sende dig videre til én der gør. Det er svært for mig at bedømme om det er en normal eller unormal forskel når jeg ikke kan se dig, så derfor kan det være en god idé at gå til din læge.
Af ting der kan afhjælpe det lidt, så du ikke skal gå med sokker i bh'en er, at købe en push-up-bh hvor push-up-puden er en lille saltvandspude. Du kan evt. tage puden ud i den store side, og sætter over i den lille side, så du har 2 puder i den ene side, og ingen i den anden. Du kan også prøve med almindelige push-up-indlæg som du kan tage ud i den ene side. Ved ikke om det kan hjælpe dig, men det er da et forsøg værd.
Jeg er ked af ikke at kunne give dig et entydigt svar, men jeg synes du skal prøve at tale med din læge. Og så må vi desværre konstatere, at undertøjsproducenterne ikke altid tænker på mangfoldigheden af kvinder, da der er mange der har samme problem som dig med, at bh'erne ikke passer rigtig godt på begge bryster på én gang. Men det er desværre ikke let at gøre noget ved.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Hilsen Lea