bryst smerter

brevkassespørgsmål

bryst smerter

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 14 år 1 måned siden

Hej jeg har her på det sidste fået en smerte jeg ikke er vant til nogen gange får jeg ondt i en af mine bryster, det er en slags trykkene smerte, som om der er nogen der hiver i noget, hvad kan det mon være? en ting mere, jeg får udflåe hver dag, sådan rimelig meget vil jeg sige er det normalt? håber i kan hjælpe. knus.

Svar:

Hej.

Det er godt, at du er opmærksom på de forandringer der sker med din krop, så du ved hvad der er normalt og unormalt for dig. Jeg har delt svaret op i to dele, og skal besvare dine spørgsmål så godt jeg kan.

Brystsmerter

Brystsmerter kan opstå i forbindelse med, at man skal have sin menstruation. Gennem menstruationscyklus ændre niveauet af hormoner i kroppen sig meget, og disse hormoner påvirker brysterne så de godt kan blive meget spændte og ømme, ja nogen gange kan det ligefrem være smertefuldt, især hvis man laver fysisk aktivitet, eller noget rammer brystet. Man kan også godt føle noget hårdt i brystet, og det er som regel spændt kirtelvæv. Det kan være forskelligt om det er begge bryster, eller kun det ene.

Hvis du for nylig er begyndt at spise p-piller eller har skiftet p-pillemærke, kan det også være årsagen, idet de indeholder hormoner der også påvirker vævet i brystet.

Prøv at lægge mærke til, om smerterne opstår på samme tid i forhold til, hvornår du skal have din menstruation, hvis der er system i hvornår smerterne opstår, er det nemlig ret sandsynligt at det er ændringer i hormonniveauet i din krop der er årsag til det. Hvis der ikke er system i det, og du synes det føles anderledes end det jeg har skrevet ovenfor, synes jeg, at du skal tale med din læge. De får tit spørgsmål om den slags, og vil helt sikkert kunne hjælpe dig. Du kan både ringe til dem, eller bestille en tid.

Udflåd

Udflåd hver dag er helt normalt. Fra man får sin menstruation til man går i overgangsalderen vil der hver dag være lidt udflåd. Udflådet kan dog ændre sig, både hvis der sker ændringer i hormonniveauet (ex. menstruationscyklus, p-piller, graviditet) eller hvis man får en ubalance i de bakterier der normalt findes i skeden, eller hvis man får svamp. Udflåd skal normalt være klart/let hvidlidt og lugtfrit. Hvis du synes det er blevet mere hvidt, gulligt, grønligt, eller lugter anderledes end det plejer er det sandsynligt at der er kommet ubalance i sammensætningen af bakterierne i skeden. Det kan også klø og hvis du har samleje kan det svie og der kan komme en brændende fornemmelse. Mange kvinder får ubalance eller svamp i deres liv, og mange får det flere gange, så det er helt normalt, at det ikke altid er normalt:-)

Hvis der er kommet mere, uden at det har ændret farve eller lugt, eller svier eller klør, så tror jeg det er normale variationer i mængden. Hvis der derimod er nogen af de andre symptomer eller der er blod uden for menstruation, så synes jeg du skal blive undersøgt hos din læge, så du kan blive behandlet. Hvis du ikke har prøvet det før, kan det godt virke skræmmende at skulle undersøges i skeden, men din egen læge gør det meget tit, og de er gode til at gøre det så forsigtigt og diskret som muligt. Ændringer i bakteriefloraen behandles normalt med antibiotika, svamp kan behandles med salve, stikpiller (tablet man putter op i skeden) eller en pille man skal spise, det kan være forskelligt hvilken behandling man vælger, og der er normalt ingen problemer i det.

Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, ellers må du meget gerne skrive igen. Hvis du bekymrer dig om det synes jeg du skal kontakte din læge lige meget hvad, for så kan du spørge om alle de ekstra spørgsmål du måtte have og få svar på hvad der er normalt og unormalt, hvis dette svar ikke er nok:-)

De bedste hilsner fra Lea