Brunt menstruation

brevkassespørgsmål

Brunt menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Jeg fik menstruation som 13-årig og den er forholdsvis regelmæssig. Men sidste gang jeg fik min menstruation var det helt brunt, hele vejen i gennem. Hvordan kan det være? Er det overhovedet menstruation? Det skal lige siges at da jeg fik den menstruation begyndte jeg på P-piller kan det have noget med det at gøre? På forhånd tak.

Svar:

Hej,

Nu skal jeg se om jeg kan hjælpe dig med at forstå farven på din menstruation.

Menstruationens farve kan være rød, mørke rød, brun og flere andre nuancer. Så længe den kommer, der hvor du forventer at få menstruation, og så længe mængden er det samme, så er det menstruation du har haft.

Menstruations blod består af blod, væv og dele af livmoderslimhinden. Ofte ser man først i menstruationen en mere rød blødning, som er blodet. Og sidst i menstruationen kommer en mere brunlig farve, som er slimhinden. Det kan variere meget og nogle cyklusser vil det være mere rødt eller mere brunt. Det er helt normalt. Så vidt jeg ved kan p-pillerne ikke påvirke menstruationens farve, men den første menstruation på p-piller, kan være kraftigere eller svagere end man er vant til - og derfor påvirke blødnings farven i den cyklus.

Håber det kunne berolige dig. God sommer.

Venlige hilsner fra Line