Brandsår?

brevkassespørgsmål

Brandsår?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 7 år 4 måneder siden

Hej Cyberhus.

Igår var jeg hjemme hos en veninde, og jeg brændte mig på et toastjern. Det gjorde ikke særlig ondt, og holdte derfor ikke fingeren særlig lang tid under vand. Nu er det så sådan at der er kommet en slags blære/vabel på lillefingeren hvor jeg brændte mig. Går det nogensinde væk? Og hvis ja hvor længe tager det?

Svar:

Hej

Du har fået en 2. eller 3. gradsforbrænding. Det kan godt tage 2 - 4 uger (afhængigt af størrelsen) før det er fuldt ophelet. Det er afgørende hvor stor forbrændingen er, og om noget af forbrændingen strækker sig henover et fingerled, da man derved kan få begrænsninger i bevægelsen af fingeren efter ophelingen.

Jeg vil derfor råde dig til at bestille en tid hos din læge for at få en vurdering af dette. Det er også vigtigt at få renset såret med vand og sæbe for at undgå at der går betændelse i såret. Lægen kan også kigge på blæren, som muligvis skal punkteres for at få den bedste opheling samt hjælpe med korrekt bandagering.

Mvh

Niclas

Niclass billede
Niclas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål