Brændende fornemmelse under sammenleje.

brevkassespørgsmål

Brændende fornemmelse under sammenleje.

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 8 år 1 måned siden

Hej.

Jeg oplevede i går at det lige pludseligt begyndte at svie og brænde voldsomt inde i skeden på mig imens jeg havde sammenleje, og det undre mig for jeg var (eller blev pludseligt) meget mere våd end jeg plejer at være. Det skal lige siges at det er første gang jeg har haft sammenleje efter at jeg begyndte p-piller, så jeg tænkte at det måske kunne være fordi mine slimhinder var tørre, men det giver bare heller ikke mening når jeg var så våd. Men det brændte sådan virkelig meget, jeg kunne slet ikke holde det ud, og det gik først væk 45 minutter efter. Jeg har aldrig før oplevet det før jeg begyndte på p-piller.

Hvis det er pga dem, kan det så løses ved at jeg skifter mærke?

Svar:

Hej.

Mange tak for dit spørgsmål.

Det lyder som du kunne have en svampeinfektion som hedder vaginal candidose. Det er en ufarlig, helt almindeligt tilstand, og noget som mange oplever. Sådan en tilstand kan nemt opstå, hvis der sker ændringer i skedens normale "miljø". Sådanne ændringer kan bl.a. skyldes for hyppig brug af sæbe (her kan man få specielle intimsæber i stedet), samleje og hormonelle ændringer som eks. p-piller.

Man kan opleve at ens udflåd bliver mere mælke-agtigt i udseende, og måske klumper lidt. Slimhinderne kan blive mere røde og irriterede, og det er formentlig derfor det gør ondt. Det kan hjælpe hvis man bruge glidecreme eller kropsolie ved samleje.

Hvis det er første gang du oplever det, kan du overveje at tale med din læge om det. Du kan også prøve at behandle det med creme eller tabletter til indføring i skeden- begge dele kan fås i håndkøb på apoteket. Hvis ikke det forsvinder af den behandling bør du gå til din praktiserende læge.

Med hensyn til p-pillerne, er der ikke forskel på indholdet af hormon i de mærker som anbefales. Derfor tror jeg ikke det vil hjælpe at skifte mærke, men hvis det bliver ved med at genere dig er det noget du kan tale med din praktiserende læge om, så i sammen kan finde den bedste løsning for dig.

Håber du kan bruge mit svar.

Mange Hilsner Mads

Madss billede
Mads fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål