Borderline
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej hvornår kan man få diagnosen Borderline, jeg synes jeg kan kende rigtig mange ting der lige passer mig, men den psykiater som jeg havde da jeg var omkring de 14 år sagde at jeg ikke kunne få diagnosen, fordi jeg var et barn også kunne man ikke , hvornår kan man så Hilsen Kathrine.

Svar:
Kære Kathrine.
Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende ikke at kunne få stillet en bestemt diagnose, hvis du selv føler dig sikker i din sag. Det er rigtig let at søge på symptomer og læse om en masse sygdomme på nettet, men det er vigtigt også at have sin kritiske sans med sig og have i baghovedet at alle og enhver kan skrive lige hvad de har lyst til på nettet. Men trods det må det ikke være sjovt at være i venteposition eller ikke at kunne finde ud af, hvad man fejler, så jeg kan sagtens forstå din frustration.
Jeg vil prøve at besvare dit spørgsmål så godt jeg kan :-)
Borderline er dét man kalder for en personlighedsforstyrrelse og sygdommen blev før også kaldt "emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse". Man kan som psykiater først stille diagnosen hos voksne da voksne har færdigudviklede personligheder og det derfor er muligt at se om der en en såkaldt forstyrrelse.
Personligheden udvikler sig fra du bliver født og helt op til 30 års alderen og det er derfor du som 14årig ikke har kunnet få diagnosen af psykiateren. Det er simpelthen for tidligt i forhold til din personligheds udvikling. Udover det kan hormonerne som løber rundt i kroppen i teenage-alderen påvirke os så meget, at det kan være svært at skelne mellem en psykisk diagnose og en teenager på tværs ;-)
Altså: du kan ikke få diagnosen før din personlighed er færdigudviklet og det er den først når du er i 20-30 års alderen, så du må væbne dig med tålmodighed indtil da.
Hvis det til tider er svært og du har brug for at snakke med én om dine tanker og problemer, kan du prøve chatten her i cyberhus - her sidder en voksen parat til at lytte til dig.
Jeg kan ikke helt læse ud fra dit brev om du stadigvæk går hos en psykiater, men jeg synes det er en god idé at fortælle din egen læge om dine tanker og følelser, som så, hvis det er nødvendigt, kan henvise dig til en psykiater. Du vil måske ikke kunne få diagnosen, men du vil kunne få den bedst mulige hjælp til at få det bedre - og det er vigtigt at du har det godt.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen Mette