Blodprøver???
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej cyberhus Jeg har lige fået taget blodprøver i dag fordi jeg har været syg i halvanden uge med kvalme, hovedpine og jeg har også været svimmel og træt. Jeg har hørt at en af de symptomer man har hvis man har sukkersyge er at man skal tisse hele tiden. Jeg fik blandt andet taget en blodprøve for sukkersyge, nu er jeg bange for at jeg har fået sukkersyge, hvis jeg har det er jeg den første i min familie der har det ( på begge sider ). Kan jeg have sukkersyge? Og hvad skal der ske hvis jeg har det?
Hej cyberhus Kan man komme af med diabetis 1 eller 2? Eller er det noget man har hele livet? Hvad er chancen for at man dør af det? Hvor mange på 12 år har det ca. ? Er der et chat sted hvor man ka chattet med andre børn og unge der har sukkersyge? Hvad sker der hvis man glemmer at tage sin insulin ? SKAL man have insulin? Kan man ikke bare spise sundt og så går det væk? Må man så ikk spise slik hvis man har det? Hvad er sukkersyge præcist? Hvorfor for man sukkersyge? Er det arvet? Skal man have en sprøjte? Kan man spise piller istedet? Med venlig hilsen Pigen med måske diabetis :((((((

Svar:
Hej pige med måske diabetes.
Jeg tror det er dig, der har sendt to spørgsmål ind omkring sukkersyge, så jeg svarer på begge dine spørgsmål under et.
Det er rigtigt, at et af symptomerne på sukkersyge er at man skal tisse hele tiden. Men der kan også være mange andre årsager til det. Jeg synes, det lyder som om, at du har rigtig mange spørgsmål omkring sukkersyge, og at du tænker meget på det. Der er mange, både børn og voksne, som har sukkersyge. Nogle kan nøjes med at spise sundt, nogle skal have piller og andre skal have insulinsprøjte. Jeg synes, du kan tage det roligt og vente på at få svar hos din læge på, om du har sukkersyge, eller om der er en anden grund til dine symptomer. Din læge vil også kunne svare dig på dine spørgsmål, og det kan måske være rart at tale med din læge om det. Hvis du stadig har nogle ting, du gerne vil have svar på her i brevkassen, er du meget velkommen til at skrive herind igen!
Mange hilsner
Christine