Blodprøver
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hejsa der :) jeg skal snart have taget nogle blodprøver og jeg er rimelig nervøs over det.. Jeg ryger hash et par gange om ugen alt efter hvor meget jeg har behov for, men så tænker jeg, er det noget der kan vises i en blodprøve, de tester mig for stort set alt, men er noget som hash noget man kan se så, og hvis det er, er det så noget de skal sige videre til en ens forældre... Kh lille mig

Svar:
Hej "lille dig"
Du skriver, at du skal have taget blodprøver, og jeg går ud fra at det er hos din egen læge, det skal foregå. Hvis det er det og blodprøverne er en del af en rutinemæssig undersøgelse vil der ikke blive undersøgt for rester af stoffer i blodet, f.eks. hash. Lægen skal specifikt bede om at få udført en sådan test, for at få undersøgt for dette. Men da du ikke skriver i hvilken forbindelse du skal have taget blodprøverne, kan jeg jo ikke love dig, at du ikke bliver undersøgt for stoffer i blodet.
Hash kan ses både i blodet og urinen (det er ofte en urinprøve man tager for at undersøge for hash) når man har røget hash, og det kan spores flere uger efter man har røget. Hash er fedtopløseligt og nedbrydes langsomt og ryger man hash ofte (et par gange om ugen) vil det ophobes i hjernen. Det er altså ikke ufarligt at ryge hash og et væsentligt forbrug kan give bivirkninger som hukommelses- og koncentrationsbesvær. Du skriver, at du i perioder har behov for at ryge hash flere gange ugentligt. Jeg synes, du skal vide, at det kan påvirke din krop på lang sigt når du ryger så ofte, både fysisk og psykisk. Hvis du skal til læge, kan du overveje om det er noget du vil snakke med ham om, han har tavshedspligt så alt hvad I snakker om bliver mellem jer to. Han kan også hjælpe dig, hvis du skulle have lyst til at tale med nogen og evt. komme ud af dit forbrug. Dine forældre får ikke noget at vide, for al sundhedspersonale har tavshedspligt.
Håber du fik lidt ud af mit svar og du er meget velkommen til at skrive igen!
Mange hilsener fra Helene