Bløder fra underliv

brevkassespørgsmål

Bløder fra underliv

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 7 år 9 måneder siden

Hej.

Jeg går med en stor bekymring om, at der er noget galt i mit underliv. Jeg har nemlig problemer med kontaktblødning (tror jeg). For at gå helt tilbage, så mistede jeg min mødom til min eks-kæreste, som jeg var sammen med i tre år. I disse tre år oplevede jeg ikke at bløde efter sex én eneste gang, ikke engang efter den første gang. Det var aldrig et problem. Efter vi slog op, fandt jeg lidt tid derefter en fyr, som jeg var samme med on/off i halvandet år. I det halvandet år oplevede jeg blødning en enkelt gang, men undskyldte det med at jeg havde sprunget min pause over på p-piller og oprindeligt skulle have haft min menstruation den dag. Derfor tænkte jeg at det var en pletblødning, og efterfølgende skete det heller ikke igen. Indtil jeg sidste efterår oplevede tre-fire gange i træk, at der senere hen på aftenen, efter et samleje med fyren, var blod i mine trusser. Jeg ignorerede det i håb om at det gik væk af sig selv, og jeg stoppede med at se fyren. Så ringede fyren en dag til mig og fortalte, at han var blevet testet positiv for klamydia, så han synes også jeg skulle tjekkes. Jeg tog derfor til lægen, og fik foretaget en gynækologisk undersøgelse, som viste at jeg også var smittet positiv med klamydia. Jeg fik en behandling af lægen, og tænkte at det var derfor jeg havde blødt. Jeg mødtes efterfølgende med fyren en enkelt gang, hvor vi havde (beskyttet) sex, men der kom IGEN blod senere på aftenen. Jeg ringede til min læge igen som sagde, at årsagen kunne være der ikke var gået de 14 dage efter behandlingen endnu, så i den tidsperiode kunne man stadig opleve symptomerne. Efter den dag, stoppede jeg fuldstændig med at se fyren, og jeg gik 4-5 måneder uden nogen form for fysisk kontakt med en fyr og heller ingen problemer med pletblødning. Så mødte jeg en fyr, som jeg fik finger af. Vi havde ikke sex, men til mit chok var der stadig blod i mine trusser senere på aftenen. Og det var kun af, at få finger! Jeg ved ikke om det er rigtigt blod, det ligner bare mørkebrunt udflåd. Nu sidder jeg her og er rigtig skræmt. Jeg har ikke lyst til at gennemgå en gynækologisk undersøgelse igen, men det gør mig også rigtig ked af det, at alting ikke er normalt. For det skal det være! Det afholder mig fuldstændig fra at snakke med fyre, og jeg har ALDRIG haft problemer med blødning før, så det undrer mig at det sker så tit nu. Har I gode råd, inden jeg måske (desværre!) må gå til lægen igen. Min læge er mandlig, hvilket jeg er utryg ved, men jeg har spurgt efter en kvindelig gynækolog, som jeg desværre ikke kan få.

Hvis det gør nogen nyttig info, så har jeg taget mine p-piller i næsten seks år nu, jeg tog dem allerede inden jeg mistede min mødom. De sidste to måneder har jeg sprunget min pause over, fordi jeg har været ude at rejse, men det burde vel ikke gøre det. Jeg burde nemlig ikke have min mestruation nu. Og jeg har ingen smerter overhovedet, det er simpelthen bare blod/udflåd som ses i mine trusser efterfølgende. Og det er bare en enkelt plet, det bliver ikke ved med at bløde.

Tak på forhånd, og beklager for den lange besked.

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit brev, det gør ingenting at det er langt :)

Jeg kan forstå at du periodevist igennem et stykke tid har haft problemer med blødning efter samleje, hvilket bekymrer dig. Du har jo gjort dig mange fornuftige tanker om det og har nu også taget dine forholdsregler så du bl.a. beskytter dig, hvilket jeg synes er flot.

Generelt set, kan der være mange årsager til blødning efter samleje eller kontaktblødning som det også hedder. Klamydiainfektion er en af de hyppigste, men når du er behandlet ville man jo forvente at det holdt op, men enkelte gange forsvinder infektionen ikke efter behandling, så jeg tænker at det nok er en god idé at du bliver testet for klamydia igen. Hvis du ikke har symptomer på klamydiainfektion såsom at det svier når du tisser, så kan du blive testet med en hjemmeprøve som du selv tager så du ikke behøver have foretaget en ny gynækologisk undersøgelse.

Hvis viser det sig at du ikke har infektion kommer du nok ikke udenom at bliver undersøgt gynækologisk igen. Hvis man som praktiserende læge ikke kan finde nogen umiddelbar årsag til kontaktblødning anbefaler man at man bliver henvist til en gynækolog for at blive undersøgt lidt nærmere, så man er sikker på at alt er som det skal være. Det kan dog sagtens være at man ikke finder nogen sikker årsag, så der er ikke noget at bekymre sig alt for meget om.

Jeg håber at du kan bruge mit svar og at du snart slipper for dine blødninger.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål