Bløder efter at få finger!

brevkassespørgsmål

Bløder efter at få finger!

brevkassespørgsmål af
Anno
15 år
Oprettet 7 år 2 måneder siden

Hej :)

Jeg har fundet mig en virkelig sød kæreste og vi har snart været kærester i 3 måneder. Jeg er jomfru men hver gang min kæreste giver mig finger så bløder jeg lidt. Nogen gange er det lidt men det kan også være lidt meget.

Kan det være farligt? Eller hvad er det der sker?

Vi er sammen hver weekend fra fredag til søndag. Og hver dag får jeg finger. Og bløder hver gang. Er det normalt?

Tak på forhånd

venlig hilsen mig :)

Svar:

Kære Anno,

Mange tak for dit spørgsmål.

Jeg kan forstå at du oplever blødning når du er sammen med din kæreste og han giver dig finger.

Som ung er blødninger fra skeden forholdsvis normalt, og mange oplever det bl.a. i forbindelse med menstruation, ændrede levevaner mm. Som udgangspunkt er det ikke noget du skal være bekymret for.

Der kan være mange årsager til blødning fra skeden, og ofte er det kun ganske lidt blod der kommer (selvom det ser ud af meget).

Ud fra din historie synes jeg umiddelbart det som om at din slimhinde er generet hvilket bliver forværret når din kæreste rører ved dig. Hvis du ikke bløder i løbet af ugen, men kun når din kæreste rører ved dig kan det være du har fået en lille rift som ikke når at hele før din kæreste rører ved dig igen.
Du kan evt. undersøge dig selv for yderligt siddende rifter ved at bruge et spejl.

Nogle piger oplever også at have lidt væv i skeden (det lægefaglige udtryk er cervikal ektopi) som er nemt at skade og ofte fører til pletblødning.

Uanset hvad så synes jeg du skal besøge din læge og få vedkommende til at kigge på dig. Det er altid vigtigt at blive udredt for uregelmæssig blødning og kontaktblødning.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at skrive ind igen.

Bedste hilsner

Morten

Læge

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål