Betændelse i foden:( AV!...

brevkassespørgsmål

Betændelse i foden:( AV!...

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

Hejsa brevkasse, er helt lost og håber på svar fra nogen kloge hoveder!:(<3 For omkring et halvt år siden fik jeg en splint i foden(som mange gange før) og fjernede den ikke(hvorfor? ja... godt spørgsmål!!!), en måned efter begyndte jeg at hæve lige der hvor splinten havde været og gøre lidt ondt, jeg er ikke typen som piver så jeg tog en saks og fik smadret det lille stykke(begyndte også at bløde, flot!) og fik lidt sort ud(som jeg tror var noget af splinten), stoppede da det begyndte at bløde og tæntke fuck! Så begyndte der at komme hård hud ovenpå - hvilket jeg syntes var klamt så jeg tog sådan en hård dims man skraber hård hud af hælene af med ovenpå og tog det af, gik så i bad og huden bristede og det begyndte igen at bløde... Tænkte bare fuck og satte mig med foden oppe indtil det stoppede:( Viste det så også til min mor(KUN hende og og et par veninder ved det!) og hun sagde det ikke så godt ud, men glemte alt om det igen - skønt for forhåbningsfulde og naive mig som troede at det hele bare forsvandt, men nej sådan gik det sgu ikke! Jeg blev ved med at skrabe det hårde hud af og prøvede alt muligt - har endda smasket neglelakfjerner halløjsa på foden(som trang igennem og det gjorde MEGA OVERDREVET MONSTER NAS! Men Big girls don't cry, så bed smerten i mig og gik iseng), prøvede efterhånden med en pincet(staves), blyanter - ALT! Var helt i panik:( Jeg tænkte at jeg måske skulle lade det værre så det har jeg gjordt den sidste måned eller to og det gør bare endnu mere ondt end før og har endnu mere hård hud en før... Har vænnet mig til at gå så jeg kun støtter på ydersiden af foden - kan slet ikke støtte der hvor det er:( Emnet er fucking følsomt for mig, derfor er det vildt grænseoverskridende at skrive herind, men jeg prøver. Den er form som vabel, det ligner det skam også - men det er det langt fra! For et par måneder siden sagde folk at de bare gav mig nogle piller, men kom aldrig afsted til lægen, nu siger alle at jeg "bare" får stukket en sprøjte i foden for at bedøve den(er PISSE BANGE for sprøjter og nåle og AD!) og er i forvejen mega bange for læger og tandlæger... Så nu er jeg lost, alle siger at jeg skal afsted til en læge og kan ikke forstå mig.... Men er vildt bange, så har lyst at holde mig langt væk - på den anden side gør det pisse ondt og gider ikke gå så skævt som jeg gør... men er fucking bange for smerte! Ved ikke helt hvad jeg mangler at skrive andet end at jeg virkelig har brug for hjælp... Er sygt bange og vil ikke fortælle det til flere:( En gang i mellem er det også begyndt at pumpe(ligesom hvis man har slået sig rigtig meget og man nærmest kan føle ens puls igennem såret), men kun hvis jeg træder ned på foden og lægger vægt på:) Aner egentlig ikke om splinten er der endnu:( er mega bange, hjælp... vil ikke miste foden!

Svar:

Hej med dig

Godt du skriver. Du lyder skræmt over hele situationen. Ofte er man bange for situationer som denne fordi man ikke rigtigt ved, hvad der er sket, og hvad der videre skal ske. Så kan man gå og forestille sig alt muligt, som er meget værre end det i virkeligheden viser sig at være. Jeg vil forklare lidt om splinter og lidt om behandlingen. Så håber jeg, det kan hjælpe på din frygt, så du kan få gjort det, der skal til.

Først vil jeg sige, at man ikke mister foden, fordi man har en splint i den. Man skal bare sørge for den kommer ud.

Når man går med en splint i foden i længere tid, danner kroppen en slags kapsel rundt om splinten. Det gør den, så den betændelse der er i området ikke skal sprede sig. Normalt udstøder kroppen bagefter kapslen med splinten. En sjælden gang i mellem sker der ikke, og så ligger kapslen med splinten og irriterer og gør ondt. Så må en læge sørge for at få den fjernet.

Når man skal fjerne en splint, skal man først bedøve området. Det gør man ved at sprøjte bedøvevæske i området, der skal behandles. Det kræve et nålestik. Men fordi det er foden gør det faktisk mindre ondt end at få en vaccination. Når først bedøvelsen virker, er der slet ingen smerte.

Det kommer lidt an på, hvordan det hele ser ud, hvordan man lige skal behandle dig. Men når du har gået med den et halvt år, tror jeg vi må sige, at der nok er noget splint tilbage, og at den ikke kommer ud af sig selv. Ville det ikke være en god idé at tage fat i din mor igen? Hende har du allerede snakket med, og så behøver du ikke snakke med flere om det. Så kan i sammen gå til lægen og få en snak om, hvad der skal gøres.

Jeg håber mit svar har taget toppen af frygten. Jeg er sikker på, at det hele nok skal gå fint, at du får mindre smerte end du tror og når det hele er overstået, at du vil være lettet over, at du fik gjort noget ved det.

Pas godt på dig selv

Venlig hilsen
Jakob