betændelse i bygspytkirtlen
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej til jer
i forbindelse med at jeg for nylig har haft betændelse i bugspytkirtlen, sagde lægen på sygehuset at jeg skulle passe på med alkohol i fremtiden. Jeg skal til julefrokost på lørdag og er i tvivl om hvor meget/lidt jeg må drikke. Jeg har ikke fået spurgt fordi jeg regnede med at den sidste undersøgelse jeg skal til, ville være i denne uge - som den ikke er.
vil du ikke være sød at give et bud på hvor meget jeg må drikke?
venlig hilsen
C

Svar:
Hej C.
Tak for dit spørgsmål. Beklager at vi ikke nåede at besvare dit spørgsmål inden din julefrokost, men forhåbentlig kan du bruge svaret til noget alligevel.
Jeg er helt enig i at det er en god idé at passe på med alkohol når man har haft betændelse i bugspytkirtlen. Alkohol kan nemlig i sig selv give betændelse i bugspytkirtlen og når du har haft det før er der nok desværre større risiko for at du kan få det igen.
Så mit råd til dig vil være at starte meget forsigtigt ud og se hvordan din krop reagerer. Jeg ville nok starte med få genstande over en hel aften og hvis det går fint nogle gange så kan du måske drikke lidt mere, men jeg tror ikke det er en god ide at du drikker dig beruset det næste stykke tid.
Men det er selvfølgelig også en god idé at høre hvad specialisterne på hospitalet siger.
Jeg håber du får nogle gode julefrokoster på trods af den manglende alkohol.
Med venlig hilsen
Morten