Bekymret for potensen
brevkassespørgsmål af
F
17 år
Jeg får naturligt stiv pik højst 2 gange om dagen. Jeg røg til tider hash for et halvt års tid siden, men ikke i et misbrugsomfang. Det er snart 4 måneder siden jeg sidst gjorde det. Jeg ryger dog i omegnen af en halv pakke cigaretter, sommetider lidt under, om ugen. Jeg motionerer ikke, men jeg er bestemt ikke overvægtig. Mit fedtindhold er relativt lavt osv.
Hvad i alverden skal jeg gøre? Når jeg går i byen og til fester er jeg altid pissenervøs og min selvtillid falder sommetider, fordi jeg ved at hvis jeg skulle finde en sød pige, ville jeg ikke få den op at stå alligevel. Er der noget jeg kan gøre selv, eller skal jeg søge lægehjælp for viagra? I så fald, skal jeg så tage viagra hele livet? Får mine forældre noget at vide fra lægen, hvis jeg fortæller lægen om den hash og cigarettererne? De skal ikke vide noget som helst, nemlig. (Jeg synes tanken om at skulle gå ned til lægen med det her problem er ekstrem angstprovokerende og pinlig).
Og mange af mine andre venner har røget, og ryger stadig, både hash og cigaretter, så hvorfor har de ikke samme problem som jeg har?
Som du kan høre er jeg ekstremt skræmt over mit problem, og meget bange for alt ved det.
Hjælp mig!

Svar:
Kære F,
Det har taget meget mod at skrive ind med sådan et spørgsmål, så rigtig godt klaret!
Ud fra dit spørgsmål kan jeg læse at du naturligt har rejsning ca. 2 gange om dagen, men har problemer med at få rejsning når du er sammen med en pige. Yderligere kan jeg læse at du har røget hash for ca. 4 måneder siden og nu ryger ca. ½ pakke cigaretter om dagen, samt at du ikke er overvægtig, men heller ikke dyrker motion.
Som jeg kan forstå det har du følgende spørgsmål:
1) Hvorfor har du problemer med at få rejsning når du er sammen med en pige?
2) Vil din læge fortælle dine forældre om din tidligere hashrygning og nuværende cigaretrygning hvis du fortæller lægen om det?
Som svar på dit første spørgsmål så er det meget normalt at opleve problemer med at få rejsning, og mange mænd, især unge mænd oplever dette. I din E-mail beskriver du at du godt kan få rejsning når du ikke er sammen med en pige. Din unge alder taget i betragtning, samt det faktum at du ”naturligt” kan få rejsning vidner om at du formentlig ikke lider af en sygdom der påvirker din rejsning. Så på det punkt kan du være helt rolig. Derfor mener jeg heller ikke at du skal begynde på Viagra eller nogen anden form for medicin.
Ud fra din E-mail kan jeg forstå at du er bekymret og nervøs når du er i byen eller til fester, og din selvtillid nogle gange er lav fordi du er bekymret for om du kan få rejsning hvis du skulle møde en sød pige.
Jeg tror ikke at dit rejsningsproblem skyldes en sygdom, men i højere grad skyldes en form for præstationsangst. Alle kan opleve at få præstationsangst, især når man er ung og nogen gange er bekymret for om man er god nok. Hvis man en enkelt gang har oplevet rejsningsproblemer kan det få én til at blive så bekymret for at det skulle ske igen, at det stort set kun er det man tænker på i forbindelse med sex. Bekymringen for om man ”kan præstere” under sex kan komme til at fylde så meget at bare tanken om sex kan lede til bekymring og nervøsitet.
Præstationsangst er helt normalt, og forsvinder for mange når de bliver trygge ved dem de har sex med. Derfor tror jeg det ville hjælpe dig hvis du ”satte farten ned” og tog dig tid til at lære en evt. kommende sexpartner at kende før du har sex med vedkommende. Det kan godt være du synes det er mærkeligt at skulle vente med at dyrke sex med en pige, hvis hun gerne vil med det samme, især hvis nogle af dine venner gør dette, men mange piger såvel som drenge har det faktisk bedst med at dyrke sex med nogen de kender og er trygge ved. Når man er tryg ved den person man er sammen med, kan man netop også tale om de bekymringer man har i forbindelse med sex, og bare det at man italesætter problemet kan afhjælpe præstationsangsten.
For at svare på dit andet spørgsmål så har alle læger tavshedspligt. Det betyder at man som læge ikke må fortælle andre (læger såvel som andre personer) hvad ens patienter fortæller én. Det er bare sådan, at når patienten er under 18 år har man som læge ikke tvungen tavshedspligt over for forældrene. Mange gange kan man dog som mindreårig patient (under 18 år) sige at man ikke ønsker at ens forældre får noget at vide om ens seksuelle aktivitet, rygning eller lignende, og i de fleste tilfælde vil lægen acceptere dette.
Du skal derfor på ingen måde være bekymret for at gå til lægen med dine problemer, og hvis du er bekymret for om lægen vil sige noget til dine forældre skal du bare spørge hvad lægen har tænkt sig at gøre. Din læge har med sikkerhed oplevet mange patienter med problemer som dine, så selvom det føles pinligt og angstprovokerende skal det ikke holde dig tilbage for at gå til lægen med dine problemer.
Hvis dine rejsningsproblemer ikke løser sig inden for den næste tid, så tænker jeg det ville være en god ide at tale med din læge omkring det.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Du er naturligvis altid velkommen til at skrive igen såfremt der er nogle uklarheder eller du har flere spørgsmål.
Med venlig hilsen
Morten
Læge.
96