bekymret.

brevkassespørgsmål

bekymret.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Jeg er bekymret, da jeg ikke har fået min menstruation som jeg plejer. Jeg har haft det siden jeg var ca. 13 og den har altid være meget regelmæssigt. Men i denne måned skulle jeg have haft det d. 10 og det har jeg ikke fået ... og jeg har stadig ikke fået det, hvilket jeg slet ikke kan forstå, og bekymrer mig en del. Selvfølgelig har tanken om jeg er gravid slået mig, men jeg har ikke været sammen med en dreng - tror jeg i hvert fald ikke. der var godt nok en situation her i sommerferien, hvor jeg vågnede op (jeg lagde mig til at sove meget fuld) og en dreng lå og ragede på mig ... men jeg skubbede ham med det samme væk. Så jeg tror ikke jeg kan være gravid, men muligheden kan vel i princippet være der, hvis han har lavet noget med mig, jeg ikke var klar over da jeg sov?? dog har jeg meget svært ved at forstille mig at jeg ikke ville være vågnet af det ..... - jeg tænker også det måske kan være fordi at .. jeg stoppede på min efterskole for en måned siden, og har jo siden da bare holdt fri. - min livstil har altså været totalt ændret i denne her måned, både kost og motion osv. er jo helt anderledes her hjemme, i sommerferien - end det var på den efterskole jeg lige kommer fra - som om det mon kunne være en grund?? jeg ved ikke hvad det ellers kunne være ... og jeg har forstår det ikke, men jeg har ikke lyst til at snakke med nogen om det, og jeg har bestemt ikke lyst til at gå til lægen. så hvad syntes du jeg skal gøre??? knus.

Svar:

Hej med dig!

Mange tak for dit spørgsmål. Det er godt, du skriver herind, når der er noget, du er bekymret for.

Menstruationen kan være forsinket af rigtig mange årsager. Der er selvfølgelig graviditet, men jeg synes, det lyder som om, at du ville være vågnet, hvis han havde prøvet på noget. Du vågnede jo ved at han ragede på dig. Så med mindre, du er meget i tvivl, synes jeg ikke, det virker særlig sandsynligt, at du skulle være blevet gravid. Du kan tage en graviditetstest, hvis du er i tvivl. Den kan købes i ethvert supermarked. De er typisk oppe ved kassen sammen med batterier, tyggegummi, kondomer og den slags.

Jeg synes, det virker mere sandsynligt, at din menstruation er uregelmæssig på grund af de omvæltninger, du har været ude for. Det er en stor ting at stoppe på efterskole. Det er et meget andet liv, man kommer hjem til, end det, man har været vant til gennem næsten et år på efterskolen. Både de tanker, man har og ændret kost og motion er alt sammen noget, der kan gøre menstruationen uregelmæssig. Det er ikke farligt, og den skal også nok blive regelmæssig igen.

Hvis du har lyst til anonymt at snakke med nogen om de tanker, du har, skal du være meget velkommen i chatten her!

God sommer!

Med venlig hilsen Christine