bange for om jeg er gravid.

brevkassespørgsmål

bange for om jeg er gravid.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej, jeg er en pige på 16 år. Jeg har fornyeligt (for 2 uger siden) haft sex første gang. Vi brugte kondom og han sagde det ikke var sprunget eller noget efter. Men jeg er stadig rædselslagen for om jeg bliver gravid! Min mor ved ikke jeg har været sammen med ham og jeg vil heller ikke have at hun skal vide det. Jeg kan ikke forestille mig noget værre end hvis jeg skulle fortælle hende jeg var gravid. Jeg ved godt at der er en lille chance for at blive gravid hvis man har brugt kondom osv. Men hvad nu hvis der alligevel var noget som gik galt? jeg burde få min menstruation om en uges tid. og jeg er virkelig bange for at jeg ikke for den. Hvor stor er sandsynligheden for at blive gravid første gang når man har brugt kondom? Jeg er bare VIRKELIG bange for noget et gået galt som vi begge ikke lagde mærke til :( Og helt almindelige ting som lidt ondt i maven osv er jeg pludselig virkelig paranoid med. please hjælp mig. Jeg tænker ikke på andet. mange hilsner en meget meget nervøs uerfaren pige.

Svar:

Kære nervøse pige,

Godt du skriver ind. For det at have sex skal jo helst forbindes med noget dejligt og intimt. Det skal ikke overskygges af nervøsitet og frygt for at blive gravid. Derfor er det også vigtigt med god prævention, så man kan slappe af og nyde det.

Hvis I har brugt kondom og har brugt det rigtigt så er det stort set 100% sikkert. Faktisk det mest sikre man kan gøre. Men at bruge det rigtigt kræver at man har rullet det helt ned til roden af penis, at det ikke springer og at det ikke falder af når drengen trækker sig ud. Hvis det blev på hele vejen og ikke sprang, så har du ingen grund til at være bekymret.

Du skriver at han fortalte dig at kondomet ikke var sprunget. Hvis du føler at det er en dreng du kan stole på, så har han ingen grund til at lyve omkring det. Jeg er sikker på at han heller ikke er interesseret i at blive far lige nu. Så hvis du ikke selv har bemærket noget og han heller ikke har fundet noget sprunget, så skal du være tryg.

Der er selvfølgelig altid en risiko for at blive gravid, men kondomet er det mest sikre.

Fremover synes jeg du skal overveje om du vil bruge noget andet prævention udover kondomet. Jeg vil sige at man skal bruge kondom uanset om man tager p-piller, har p-ring eller noget andet. For alle de andre ting beskytter ikke mod kønssygdomme, så kondomet skal man bruge. Men hvis du bliver meget nervøs og utryg hver gang du har haft samleje med kondom, så synes jeg du skal overveje at beskytte dig yderligere. For at få anden beskyttelse skal du snakke med din læge. Til din alder vil man typisk anbefale p-ring, da det er nemt at tage og lige så sikkert som p-piller.

Så tag det roligt, afvent din menstruation (hvis den ikke kommer, skal du selvfølgelig søge læge) og så håber jeg du finder en løsning hvor du kan slappe mere af omkring sex i fremtiden.

Venlige hilsner fra Line