Bange for lægen
brevkassespørgsmål af
J
16 år
Hej
Jeg har det problem at jeg er rigtigt bange for at gå til lægen. Det har jeg altid været, men det har ikke været et stort problem tidligere, da jeg ikke har haft brug for lægen. Nu er det dog sådan, at jeg tror jeg lider af angst, depsression og muligvis en personlighedsforstyrrelse. Det vil jeg gerne have noget hjælp med, og den eneste mulighed jeg rigtig kan finde, er at snakke med min læge. Jeg kan ikke snakke med mine forældre - hverken om det med lægen, eller hvordan jeg har det.
Håber I har nogle gode tips til hvordan det bliver lettere at gå til lægen.

Svar:
Kære J
Det lyder som en lidt svær situation du er i. Generelt gælder det om angst, at det man skal gøre for at komme af med den, er at møde den. Dvs i dit tilfælde at gå til lægen. Det er jeg dog klar over ikke er let. Hvis du har mulighed for det synes jeg du skal fortælle en ven om, hvordan du har det. Måske kan han/hun tage med dig og også fortælle om nogle gode oplevelser han/hun har haft med læger. Du kan også prøve at ringe til din læge og fortælle om problemet, hvis du tror det er lettere. Måske kan han/hun hjælpe dig over telefonen, eller du kan blive mere fortrolig med lægen på den måde, og til sidst måske få mod til at møde op i konsultationen.
Der er også andre steder man kan få hjælp til angst og depression. PPR (Psykologisk pædagogisk rådgivning) findes i alle kommuner og mange steder er der mulighed for en anonym og gratis rådgivning. Prøv at google hvordan det er i din kommune. Jeg ved også at hypnose kan hjælpe på visse typer af angst, men jeg ved ikke om det også kan hjælpe på de andre problematikker. Om ikke andet kan det måske være en måde at komme over lægeangsten på så du kan få hjælp til humøret også. Hypnose er dog ikke gratis som egen læge og PPR så det er måske ikke så oplagt.
For mig at se er det vigtigste næsten at du får delt dine problemer med en eller anden. Det er ikke rart at gå alene med mulig angst, depression mv. Bedst ville det nok være hvis der var en lærer eller anden voksen du kunne gå til, men venner kan også gøre det.
Håber noget af dette kan hjælpe dig lidt på vej.
Alt det bedste
Maria