Bange for at jeg vokser mere
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej!
Jeg er en pige der næsten lige er fyldt 13 år og er cirka 160 cm høj. Men mor er 178 cm og min far er 185 cm. Jeg er bange for at jeg ikke vokser mere og er fustreret over det. Jeg har hverken lyst til at kontakte min læge eller fortælle mine forældre om det. For cirka 2,5 år siden havde jeg en let spisefortyrrelse i et halvt år - et år og var underærneret det ene år. Jeg har det ikke længere og er heller ikke underærneret, men har dog ikke ligeså meget sug på kroppen som jeg havde før spiseforstyrrelsen. Jeg har vokset meget langsomt på de 2,5 år og er kun vokset knap 10 cm siden da. Jeg har haft udflåd i 3,5 år og har ikke fået menstruation endnu. Mit spørgsmål går på om du/I tror at jeg vokse mere? Og om jeg har lige så stor chance for at blive lige så høj, som jeg havde før spiseforstyrrelsen? Jeg håber meget at i kan hjælpe mig.

Svar:
Kære du
Først og fremmest vil jeg sige at det er godt gået at du kom igennem spiseforstyrrelsen. Det er umuligt at sige om din tidligere spiseforstyrrelse har påvirket din vækst. Det der er vigtigt nu og fremad er en balanceret kost. Du kan forvente at du fortsætter med at vokse indtil du er ca. 18 år, så der er masser af tid til vækst endnu. Det er svært at sige hvor høj du bliver. Med dine forældres højde kan man bruge en formular til at regne frem til en forventet sluthøjde for dig et sted mellem 166,5cm og 183,5cm. Det lyder helt normalt med udflåd i din alder, og også helt normalt at du ikke har fået din mens endnu. Så længe den dukker op inden 16-års alderen er der ikke grund til bekymring. Jeg håber at det giver dig lidt ro. Pas godt på dig selv.
Varme hilsner
Lise