bange for graviditet

brevkassespørgsmål

bange for graviditet

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 14 år 2 uger siden

Hej :) - jeg er en pige på 16 år som er virkelig virkelig nervøs for jeg er gravid :( jeg har en fast kæreste som jeg har været sammen med i 7 måneder. Vi har rimelig tit sex (uden kondom, idet jeg er på p-piller) så det er svært at bedømme hvornår det skulle være sket. Når jeg holder pause med mine p-piller går der som regel 2-3 dage så får jeg min menstruation, men sidste gang, d. 19 da jeg stoppede fik jeg det ikke, og nu er min kæreste og jeg bange for jeg er blevet gravid .. men jeg har jo taget mine p-piller som jeg skulle og har ikke glemt nogle af dem , så jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke har fået det. Nu har jeg så her på det sidste gået og synes jeg har taget på og har haft ondt i maven (underlivet) og hovedpine og sulten (men det synes jeg nu er meget normalt for mig) jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. og tør ikke sige det til mig mor. Jeg tør heller ikke købe en graviditetstest idet jeg bor i en meget lille by hvor alle nærmest kender hinanden. - jeg er også for nylig blevet tjekket for migræne fordi jeg har haft så meget hovedpine på det sidste hvor jeg ikke har kunne holde lys, lyd osv ud. Så jeg skulle afleverer en urinprøve hos lægen , og der var jeg bange for hun måske ville opdage at jeg var gravid. så har jeg så et spørgsmål til det.. - Vil lægen kunne se på urinprøven om jeg er gravid selvom hun det ikke er det hun undersøger urinprøven for? eller skal hun KUN tjekke for graviditet hvis hun skal kunne se om jeg er gravid ? - kan jeg være blevet gravid selvom jeg har taget mine p-piller som jeg skulle? - kan hovedpine og ondt i maven (underlivet) skyldes at jeg ryger lidt a og til (og faktisk ikke kan tåle røgen , idet jeg ikke kan få vejret hvis jeg står som passiv ryger ? ) - håber virkelig virkelig du vil svarer mig.. jeg er SÅ bange og har grædt mig i søvn mange nætter fordi jeg er så bange :( - KH den meget bange og forvirrede piige !!

Svar:

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Kære du meget bange og forvirrede pige,

Jeg kan godt forstå at du er blevet meget nervøs efter alle de her tanker. Først og fremmest omkring din risiko for at blive gravid.

Hvis du har taget dine p-piller rigtigt, så er risikoen for at blive gravid 1-2%. Det vil sige, at når man tager sine p-piller som man skal, så er der en meget lille risiko for at blive gravid. Men selvom man husker at tage en pille hver dag, kan man godt ’miste’ pillen igen hvis man f.eks. er syg og kaster op efter at have taget en. Derfor vil jeg sige til dig, hvis du har taget dine p-piller korrekt, så er det meget usandsynligt, at du er gravid. Ikke desto mindre er der jo en risiko og jeg synes uanset hvad, at du skal testes. Hvis ikke andet så får at berolige dig. Det, at du ikke har fået menstruation, kan selvfølgelig skyldes at du er gravid, men det kan også skyldes stress, at din krop er overbelastet, din migræne eller en kønssygdom, nu hvor du og din kæreste dyrker ubeskyttet sex.

Jeg kan godt forstå, at det må være svært at skaffe en graviditets test, når du bor i en lille by. Men jo længere tid der går, jo svære bliver det. Man kan købe dem i apoteker men også i nogle supermarkeder, hvis det er nemmere for dig at blande testen med andre varer. Hvis det er svært at tale med din mor om det, så synes jeg du skal snakke med en god veninde eller din kæreste, som kan hjælpe dig med at skaffe en test. Den skal du simpelthen have fat i.

Testen er nem og du får svar med det samme. Uanset om den er negativ eller positiv så synes jeg du skal få en tid ved din læge, for din menstruation skal helst ikke blive væk uden at du lige bliver tjekket ’forneden’.

Med hensyn til din urintest, så vil din læge ikke kunne se, om du er gravid, medmindre du har bedt hende om at kigge efter det. Derfor ved din læge ikke noget endnu.

Hovedpine og ondt i maven kan komme fra mange ting. Det kan både være sygdom, stress eller som du skriver rygning. Oftest skyldes det meget banale ting, som at man ikke har drukket nok vand, at man ikke spiser det rigtige eller man mangler hvile eller måske motion. Det kan altså komme fra mange ting i din hverdag. Men hvis du ikke kan få vejret som passiv ryger, så synes jeg du skal overveje om du så overhovedet skal ryge. Du har allerede selv sagt at det ikke er godt din krop.

Jeg håber du vil få din kæreste eller en veninde til at hjælpe dig med at få købt en test. Det vil være det eneste der kan give dig svar på dit spørgsmål. Ellers kan du også få en lægetid og så snakke med hende om det. Din læge har snakket med mange unge piger før dig om sådan nogle problemer.

Held og lykke og skriv ind igen, hvis du har flere spørgsmål.

Venlige hilsner fra Line

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål