Babering

brevkassespørgsmål

Babering

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Jeg har baberet mig glat i skridtet i et par måneder nu, men så i dag læste jeg at det ikke er særlig godt. At de små sår gør man nemt for betændelse og svamp og alt sådan noget. Jeg har aldrig rigtig overvejet voks men det skulle være sundere? Vil egentlig bare gerne vide om det er meget dumt at babere sig med skraber dernede.

Svar:

Hej med Dig.

Det er rigtigt det du har læst med, at man oftere får svamp og betændelse i skeden/skridtet hvis man er glatbarberet. Det skyldes, at hårene fungerer som en slags "beskytter", idet de sørger for, at urenheder og bakterier ikke når ind og sætter sig fast på slimhinderne. Hvis man fjerne alle sine hår, fjerner man også den beskyttelse. Det er ligesom med øjenbryn og vipper, de sørger også for, at vi ikke hele tiden får snavs og støv i øjnene, det samme gælderne for skridtet, bare ift. bakterier og svamp.

Dertil kommer, at når man barberer sig, kan man komme til at ridse i huden og få lidt småblødninger. De små sår er meget nemmere at få betændelse i, end intakt hud, så det kan også være med til at øge infektionsrisikoen. Jeg kender ikke noget til voks, så ved ikke om man får små sår af den behandling, men ift. at man ikke har hår, gælder der det samme som hvis man barberer sig.

Når alt det er sagt, skal det også nævnes, at rigtig mange kvinder barberer sig uden problemer. Det er meget forskelligt hvor modtagelig man er overfor infektioner, så jeg kan ikke sige noget om hvordan det vil påvirke dig, men generelt øger glatbarbering risikoen for infektioner i skeden og omkring skamlæberne. Hvis du vælger at bruge en skraber, kan det være en god idé at skifte bladet hver gang, så eventuelle bakterier i barberbladet ikke kan smitte dig.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hilsen fra Lea